tisdag 13 november 2018

Det blev som det blev med nio barn

Jag kan inte låta bli att tycka synd om Abdir Isaak och hans situation. Förlåt mig, men det verkar så hisnande att ha skaffat nio barn och bo i en tvåa på 62 (63 enligt hitta.se) kvadratmeter i Göteborg. Jag är uppvuxen i en sådan tvårumslägenhet fast i Stockholm och vi bodde som mest fyra vuxna och ett litet barn där. På 60-talet. Det går när man vet att det inte är för alltid. Men tyvärr så verkar Abdir Isaak och hans familj med fru och nio barn vara fast i sin lägenhet. Sverige klarar inte av integrationen.

Abdir Isaak har inte skaffat sina barn med flera kvinnor. Det hade varit enklare. Då hade alla kunnat få varsin lägenhet. De sista två barnen har tillkommit i Sverige i tvåan. Det blev som det blev, säger han fast hans fru och han själv var tveksamma till de barnen. De sover fem personer i ena rummet och sex i det andra. Bara en toalett är inte så roligt på morgonen, menar han också. Det får säkerligen bli pottor på morgonen precis som vi hade när jag var liten på landet, där det bara fanns utedass. Det finns knappast så stora lägenheter som fem rum och kök, vilket han och familjen skulle behöva. Allra minst.

De har letat bostad hur länge som helst, men det är ingen idé att flytta till en trea för det skulle inte hjälpa dem, säger han. Och tyvärr är de båda arbetslösa efter sju respektive sex år i Sverige. Så de kan inte heller köpa sig en bostadsrätt. Hans fru är 38 år och kan få några barn till. Det hela är mycket sorgligt och jag skulle önska att någon svensk miljardär skulle kunna ge honom ett hus att bebo. Eller att jag själv var mångmiljonär och kunde hjälpa till. 

Min mormor och morfar hade tio barn och bodde i ett torp på 60 kvadratmeter, dock fanns det tre rum. Och de hade stor trädgård. Plus uthus för djuren. Detta var på 1910-20-talen i Skärsholmen, Kärrbo utanför Västerås. Barnen föddes från 1905 till 1924. Familjen klarade sig själv fast barnen fick gå och lägga sig utan kvällsmat ibland. De hyrde av släkten Ral. Och min mamma som var yngst kände knappt sina fem äldsta syskon för de var vuxna och hade flyttat hemifrån till jobb och egna bostäder när hon var liten. Det känns så förfärligt om inte Abdir Isaaks barn kan göra detsamma nu hundra år senare.




Här står vi några släktingar utanför
torpet där mormor och morfar bodde.
Bilden är från 90-talet och
ingen bodde där då.

Det var en sommarstuga.
Hanif Bali (m) förnekar sig inte.
Han är förolämpande och dum
och fattar inte att han har varit med och
 skapat detta system.
Han har varit riksdagsman sedan 2010. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar