torsdag 24 december 2020

Bästa julklappen från Kina

 Ursäkta mig om jag blir ironisk när jag ser dödssiffrorna över medborgare i Sverige. Hela 8 279 personer har avlidit med eller av Covid-19 i Sverige. Sjukare än någonsin var jag och mina klasskamrater av Asiaten på 50-talet. Men då uppmärksammades detta inte så särskilt för det fanns så många sjukdomar, som inte gick att göra något åt. Och då dog inte fler än drygt 1 000 personer om man får tro statistiken. 

Den här pandemin är säkerligen inte den sista, för hur ska vi kunna undvika andra människor i evighet? Nej alla tendenser gör att vi ska umgås med flyg och genom att korsa planeten i våra äventyrliga utflykter och genom handelsförbindelser. Det lönar sig för alla att tillverka prylar och sedan exportera dem. Kina ligger långt framme där. Alla folk på jorden har olika förutsättningar för att kunna göra detta. Men i Sverige är det oftast för dyrt att låta någon tillverka kläder, skor och andra nödvändigheter. 

Hur ser då framtiden ut? Kommer civilisationen att backa och vi återigen börja småskaligt framställa ting? Knappast troligt. Men det här hacket i utvecklingen är en nyttig påminnelse om att vi inte är herrar över vårt jordklot eller ens över våra egna kroppar. Trots flera hundra år av vetenskapens utveckling. Inte mer än en mycket kort mikrosekund i den långa utveckling, som människan som art har haft på planeten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar