fredag 13 maj 2022

Många fler dör av kyla än av värme

 Det är ett faktum att människor klarar värme bättre än kyla. Min gamle andrapappa dog i december och han sade att det är lättare att leva på sommaren. Jo jag håller med. Vem vill ha så kallt som det har varit nu i maj och dessutom har det blåst nordlig vind. Då stannar en 70plussare helst inne. En indier lär ha dött nu när det var värmebölja i Indien. Otroligt! 

Här skriver Klimatupplysningen om att det är värme vi människor behöver. Och inte kyla. Det är mellan 7-10 ggr vanligare att dö av kyla än av värme. Men SVT och väderleksrapporterna tjatar ständigt om hur varmt det är. Men när någon försökte fråga om det inte var kallare än vanligt nu i maj, för sommaren var ju inte alls här. Så sade meteorologen: men den kan komma nu i helgen! Det ska helt enkelt alltid vara varmare år från år. Detta kallas väder och inte klimat. Men skillnaden är noll numera särskilt för SVT:s meteorologer. 

Klimatet har fått mayariket att falla för torkan blev så extrem att de inte längre kunde bo där. Det har tvingat bort vikingarna från Grönland, som drabbades av kyla under lilla istiden. Det är krig och sjukdomar som annars är de vanligaste orsakerna till att riken faller. Inte någon koldioxid. Och att svenska folket nu är utsatt för denna statliga propaganda är förfärligt. 

Värme räddar människoliv och personligen är jag glad över att sommaren kommer någon vecka tidigare än när jag var liten. Om den nu gör det. Jag tog studenten i maj 1964 och då var det sol och varmt och jag behövde bara en tunn sommardräkt på mig. Klimat ska räknas över åtminstone 30 års tid. Men den här studentexamen var för mer än 50 år sedan. Två år kvar till 60-årsjubileum. Är otroligt tacksam för att vädret inte har blivit kallare under mina år på jorden. Det behövs bara ett stort vulkanutbrott för att temperaturen ska falla flera grader över hela denna stackars planet. Jag hoppas slippa det i min livstid. 


Världen brinner upp enligt meteorologen på SVT. Denna falska propaganda är otrolig. Och koldioxid och vi människor är bovarna. Aldrig får vi höra om alla klimatförändringar, som fanns innan oss människor. Så många klimatkatastrofer som har funnits och fortfarande finns. Behövs bara ett stort vulkanutbrott så kyls jorden ned flera grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar