söndag 16 november 2025

Det går inte att ha gamla bussförare

 Det går inte att ha gamla bussförare. Det finns ingen åldersgräns, men efter 70 år måste tillståndet att köra buss förnyas vart tredje år. Den här bussföraren som körde över och dödade människor lär inte vara mer än närmare 60 år, men något hände ändå som gjorde att han dödade människor med bussen mitt i Stockholm. 

Det är en fullständigt icke förnuftig olycka, om det nu var det. Vi får ju inte veta något. Så småningom måste ändå denna olycka leda fram till att äldre inte kan köra buss efter 70 års ålder. Visserligen så tjänar arbetsgivaren pengar på dessa förare, för de behöver inte längre betala in till deras pension, men säkerheten för passagerarna och de väntande vid busshållplatser måste gå före. 

Som vanligt måste det hända något hemskt innan något alls ändras. Jag minns en förfärlig bussolycka mellan en buss och en lastbil på vägen mot Ingarö för länge sedan. Det var i en mycket skarp kurva. Tror att tiotalet människor dog. Sedan gjordes den vägen om och rätades ut. Elva människor dog också 1948 i Stockholm då en buss krockade med lastbil och gick genom räcket på Essingebron

Men numera ska vi inte ha några olyckor med buss, men det händer ändå. Det finns alltid en mänsklig faktor. Jag minns när jag väntade på bussen utanför DN och en kvinna inte ville gå på för det var en kvinnlig förare. Det hade hon aldrig sett förut. Enligt henne var det bara män som kunde köra bussar. 

Här skrev jag tidigare om olyckan mellan gasbuss och elbil på Farstabron i augusti. 


Det var ändå tur att inte fler än tre dog. Men riktigt vad som hände lär vi inte få veta i närtid. Föraren lär ha sina rötter i Bosnien och det är locket på för att inte fler konspirationsteorier ska flöda. Och de dödas identitet måste kollas noga. För det har hänt att fel föräldrar blev underrättade när någon hade ett falskt pass. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar