torsdag 11 augusti 2016

Assange blir förhörd

UPPDATERAT
Julian Assange som är anklagad för våldtäkt sedan 2010 i Sverige ska nu kunna förhöras på Ecuadors ambassad i London där han har befunnit sig sedan fyra år tillbaka. Det är den pusselbit som fattas för svenska åklagare för att sedan kunna besluta om åtal ska väckas. 

Det var i augusti 2010 som han anhölls i sin frånvaro för misstänkt våldtäkt i två fall. Här skrev jag då om detta. Han skulle samtidigt ha börjat som krönikör i Aftonbladet, men dåvarande chefredaktören Jan Helin valde att lägga samarbetet på is. Julian Assange har suttit på Ecuadors ambassad sedan sommaren 2012 och inom kort ska det bestämmas när svensk åklagare kan förhöra honom på plats i London. Överåklagare Marianne Ny leder utredningen i fallet. Julian Assange är häktad i sin frånvaro av Svea hovrätt och detta har överklagats nu i augusti.

I november 2011 intervjuade Channel 4 News mig om detta fall och här kan ni läsa vad jag svarade.  Jag trodde inte att det fanns en konspiration för att krossa Wikileaks och jag menade att det hela bottnade i att vi hade ett dåligt rättssystem. Kvinnorna hade helt enkelt fått för mycket makt och detta gjorde att Julian Assange kunde sättas bakom galler. Det var då alla politiker kallade sig för feminister för att det var inne. 
9:36
Rysk TV intervjuade också mig 2012, men det inslaget sändes aldrig. I Ryssland höll de på Julian Assange och det fanns en teori om att detta var en "honungsfälla" för att lura hit honom och sedan få honom utlämnad till USA. Det trodde jag heller aldrig på, att svenskt rättsväsende skulle ge honom vidare till USA, men Julian Assange vågade inte komma till Sverige på grund av detta.
12.8.2016
Julian Assange vill inte se Hillary Clinton som president och släppte därför genom Wikileaks de dokument som hackats från det demokratiska partiet i USA som visade att ledningen hade gynnat Clinton som presidentkandidat. Många bedömare menar att det var Ryssland som lämnade dokumenten till Wikileaks.

2 kommentarer:

  1. Hela upprinnelsen till denna fars bör granskas noggrant.

    SvaraRadera
  2. Anna Ardin är en samvetslös maktmänniska som var andreman i broderskapsrörelsen när hon gick till sängs med Assange.
    Däremot är upptakten till våldtäktsåtalet så trevande och förvirrad att det mest verkar som myndigheterna grep tillfället i flykten när det uppstod.

    Ett problem med den versionen är dels att våldtäktsanklagelsen är så perfekt för att sänka Assange. Och dels Ardin. Om det finns en konspiration så vore det mycket intressant att veta vem som satte Ardin som Assanges handledare under sverigebesöket. Och vem som viskade i hennes öra under den här händelsen. Hennes karriär blev rätt förstörd av den här händelsen, som jag förstår det. Så jag tror inte att hon har agerat målmedvetet.

    SvaraRadera