tisdag 2 januari 2018

Mässlingspanik på Sahlgrenska

UPPDATERAT
En anställd har fått mässlingen på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och kan ha smittat upp till 40 nyfödda. Allvarligt! Tolv personer är hitintills smittade i Göteborg. Men mammorna kan vara immuna och ha ett skydd mot sjukdomen och då får barnen det också. Det första halvåret är de skyddade genom mamman. Smart som naturen fungerar! Så den panik som nu sprids är kanske helt onödig. Jag minns när min äldste son hade mässlingen. Han var sjuk och det tog fjorton dagar innan han kunde gå till skolan igen, men jag tog det inte så allvarligt. Det var en barnsjukdom då helt enkelt på 70-talet. 

Den patient som först drabbades på sjukhuset hade varit utomlands och smittats där. Detta är dock inte något massutbrott även om några fall till kan upptäckas och nu går sjukhuset igenom alla de 17 000 (!) anställda för att se och höra om de är immuna eller inte. Om någon får mässlingen ska den ringa sjukvårdsupplysning, men inte sitta i allmänna väntrum om den söker vård. Det är en mycket smittsam sjukdom. Jag minns inte att jag har haft den, men eftersom jag inte blev sjuk då när min äldste son hade mässlingen, så har jag tydligen det. Om man har haft sjukdomen blir det livslång immunitet. I Sverige får barn den första vaccinationen mot denna sjukdom vid 1,5 års ålder och en andra dos av vaccinationen när de börjar skolan. Här kan i läsa om sjukdomen. Väldigt få dör av denna sjukdom.
17:42
Skräckskildringarna fortsätter i Expressen där det nu är 54 nyfödda barn som är utsatta. Och Barbro 70 år berättar om sin lillasyster som aldrig blev frisk efter att ha haft mässlingen. Allt för att skrämma föräldrar till att vaccinera sina barn. Men nyfödda går inte att vaccinera utan de får gammaglobulin, som hjälper immunförsvaret. 
4.1.2018
Nu går sjukhusen i södra Sverige igenom sin personal och väntas kräva att de är vaccinerade. Helt otroligt att de inte har gjort det tidigare. Att personal som ständigt träffar människor som söker vård har kunnat smitta patienterna. Runt Stockholm har det erbjudits vaccin sedan några år tillbaka. Detta efter ett utbrott av mässling år 2013.
8.1.2018
Fallen upp i 22 nu och fler väntas. Jaha?
Mässling är en jobbig sjukdom.
Men väldigt få dör av den
i Sverige.
Faksimil från Google. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar