söndag 21 januari 2018

Prisades för kamp mot hedersvåld

Jag märker när jag lyssnar på TV4:s morgonprogram med Juno Blom och Sara Mohammed från GAPF (som bildades efter att Fadime Sahindal hade mördats av sin pappa) att jag också har fallit offer för tystnadskulturen. För att inte bli anklagad för att vara rasist eller islamofob. För jag har inte rätt att yttra mig om detta med hederskulturen enligt muslimer och andra. Jag som inte alls är drabbad av den. Men där säger Juno Blom som är regeringens utredare att det får jag visst. Det är en självklar rättighet att de som flyr från krig ska naturligtvis slippa kriget, men också få de rättigheter som jag och alla har haft här i Sverige därför att vi har kämpat i hundra år för dem. 

Juno Blom var tidigare kulturrelativist och tyckte att hon skulle tillgodose föräldrars önskemål angående barnen. Barn som kom utifrån hade helt enkelt inte samma rättigheter som svenska barn.  Men hon är numera nationell utvecklingssamordnare mot hedersförtryck. Så något har hänt sedan några år tillbaka, men samtidigt så ökar hedersförtrycket. För vi har ju tagit hit så många nya svenskar med helt andra värderingar. Juno Blom fick i går ta emot Pela och Fadime-utmärkelsen för sin kamp mot hedersrelaterat våld och förtryck. Hon säger att hon är kluven till utmärkelsen för det är hennes jobb att göra detta. Hon skulle önska att alla självklart stod bakom de rättigheter vi har som människor.

Här skrev jag tidigare om Fadime Sahindal och hennes släkt. I dag sker kransnedläggning vid Fadimes grav. 


Fadime Sahindal blev 26 år.
Hon mördades av sin pappa.
Han fick livstids fängelse.
Hon ligger begraven i Uppsala
Faksimil från Google. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar