fredag 1 februari 2019

Svart kvinna avvisas av vakter i tunnelbanan

Här ser man hur kvinnan förs bort
av vakter i T-banan.
Faksimil från youtube. 
UPPDATERAT
Det är naturligtvis väldigt upprörande att en svart kvinna med stor gravid mage avvisas från tunnelbanan. Att hon har sin lilla dotter med sig gör det än värre. Hon kan vända sig till DO och be om skadestånd. För diskrimininering. Och detta medför säkerligen att alla svarta kvinnor i fortsättningen behandlas med silkesvantar och får åka vidare med tunnelbanan även om de inte har giltig biljett. Vakterna är tagna ur tjänst och polisanmälda. Kvinnan är också polisanmäld. I går åkte jag själv buss plus tunnelbana och kortet hade gått ut, vilket jag inte visste. Men kortet sade inte OK. Jag gick genast av och skaffade mig ett nytt färdbevis. Men jag är en vit gammal kvinna, som vet hur man uppför sig i det här samhället.

På den buss jag sedan tog såg jag hur två män, som inte heller hade giltiga färdbevis, pratade med den kvinnliga chauffören och ursäktade sig med att det inte gick att köpa någon biljett. Den luttrade chauffören sade att de fick åka med, men att de "åkte på egen risk". Det betydde att om det blev kontroll så var det inte hennes fel och det skulle bli dyrt. Det kostar 1 500 kronor om man åker fast. Men på bussar kontrolleras sällan biljetter och männen var vänliga och satte sig sedan ned. Ingenting mer hände.

På en film som finns på youtube ser man vakterna avlägsna den svarta kvinnan från tunnelbanan och när de vill att hon ska sitta ned på en bänk blir det våldsamt. Tyvärr. En annan film som fanns där förut, men tydligen är borttagen, visade hur hon ramlar och man ser hennes stora gravida mage. Gravida kvinnor, både vita och svarta, borde väl ha rätt till att åka tunnelbana gratis? Det är en synvinkel på detta. Och jag tycker faktiskt att pensionärer skulle ha rätt att åka gratis också. Varför ska enbart skolungdomar erbjudas detta på sommarlovet? Kvinnan fick sedan åka ambulans till sjukhus, men har fått lämna detta i dag. 
16:36
Jeanine säger nu att hon hade ett giltigt kort i fickan som gäller till den 3 februari. Vad hände? Visade hon inte detta? Eller hade det plötsligt blivit ogiltigt? Svårbegriplig historia. Hon säger att hon "hade det i fickan hela tiden". Så hon ville inte visa det? Varför då? Dåligt humör just den dagen? Jag begriper ingenting. Nog kan man bli upprörd av kontroller, men det är något man får stå ut med. Så länge det inte är gratis att åka tunnelbana.
17:34
Enligt Jeanine och DN så hade hon sitt busskort i fickan och skulle visa det för kontrollanterna, men hittade det inte. Och då skrev de ut en bot istället. Hon blev arg och slängde den på golvet. Fortfarande svårbegriplig historia. Visst kan man ha svårt att hitta busskortet ibland, men inte om man nyss har använt det och vet var man har lagt det. Hon hittade dock sin legitimation. Men visst kan gravida och sådana gamla kvinnor som jag bli förvirrade. Låt dem åka gratis! Det är ett bra förslag. 
2.4.2019
Det blir inget åtal mot vakterna i tunnelbanan för tjänstefel. Kvinna utsattes inte för något större våld. 
3.4.2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar