fredag 28 juni 2019

TV4 drev med sig självt om vädret

UPPDATERAT
TV4 gick igenom badtemperaturerna i landet alldeles nyss och drev en smula och skrattade åt sig själva för att vädret är inte så totalt tropiskt varmt så att folk dör i landet. SVT har ju haft direktrapporter från Paris där de har ordnat duschar i gatorna för att annars dör människor. Och hotat med att det blir över 30 grader också här. Hela 15 000 fler än vanligt dog 2003 i Frankrike. Hur många som dör på vintern när det är kallare än vanligt visste de inte. Tidigare värmerekordet är från 1947. Undrar hur jag överlevde då som var ett och ett halvt år gammal den sommaren. Måste ha haft en bra mamma!

Vädret har alltid varierat, men nu går vi mot värmedöden enligt alla rapporter. Solen är vår fiende. Här är det 14 grader där jag bor just nu. Svensk sommar kallas detta. Nedan kan ni se hur farligt det är att vara i solen i dag vid 14-tiden. UV-index benämns detta, ultravioletta strålar som är skadliga. Detta var inte heller allmän kunskap när jag var liten utan då sågs solen mer som något som var nyttigt. Min mamma som var född i augusti hade fått en släng av engelska sjukan första vintern hon levde och det syntes på hennes tänder, som var fårade även när hon var vuxen. Det var D-vitaminbrist. Solen hjälpte på våren då mormor satte ut henne i solen vid husväggen.
12:24
Två äldre män dog utomhus i Italien. Det rapporterar SVT. Förfärligt! Allt beror av den extrema hettan förstås. Jag vill bara påminna om att det dör två personer på denna planet varje sekund, men de där båda männen ska fungera som varningsflaggor för oss. Vi ska hålla oss inne! Då lever vi mycket längre. Just nu är det 17,5 grader där jag bor och det blåser. Härligt väder!
29.6.2019
Jag var nyss ut och klippte gräset i solen. Det är nästan 22 grader varmt här vid elvatiden och jag borde väl få en hjärtinfarkt nu då, efter att även en 17-åring i Italien har dött när han klev upp ur en simbassäng, eller var det på natten, eller eventuellt när han arbetade? Olika uppgifter i medierna. Så se upp alla 70-plussare ni ligger illa till. Ha, ha. Alla har vi passerat bäst-före-datum.
11:15 
Här ser jag att det är en 17-åring i Cordoba i Spanien som hoppade i en bassäng och drabbades av kramper. Han kände sig sjuk i hettan när han arbetade. Kanske två olika pojkar eller samma? Det var över 40 grader varmt i Cordoba. Vila i frid 17-åring!


Här skriver Läkartidningen att det alltid är farligare med kyla än med värme.

Inte så farligt att vara i solen.
Vilken tur att vi bor i Sverige
så vi inte steks i Danmark!
Faksimil från TV4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar