fredag 21 januari 2022

Hedersförtryck grundar sig i religionen

UPPDATERAT

 Jag har skrivit om Fadime Sahindal ett flertal gånger i min blogg. Hon som mördades 2002 av sin pappa för att hon ville leva sitt liv. Det är svårt att uttrycka sig om hedersförtryck och har varit det länge eftersom det är så väsensskilt från vad en svensk kvinna kan uppleva. Men även Mona Sahlin har fallit till föga och kallat detta våld för mäns våld, inte den sorts våld som utövas av familjer, som är bundna av sina traditioner och sin kultur. Och detta i sin tur understöds av religionen. 

Men numera 20 år efter att Fadime blev mördad har det kommit en bit på väg, men fortfarande styrs människor av hedersvåld i vårt land. Det är en skam att barn av båda könen styrs av sina föräldrar istället för att uppfostras i den nya kultur de har kommit till. Och det blir naturligtvis inte bättre av att vi fortfarande tar in många tusen människor per år från dessa länder där islam är religionen. Och där män ses som en annan människosort än kvinnor. En sort som ska bestämma. 

Jag minns fortfarande de blickar jag har fått också som svensk kvinna, för att jag klädde mig som jag är van i enkla sommarkläder. Det var bara någon vecka sedan som jag fick den där genomträngande svarta blicken, som säger att jag kan vara ett byte. Men den här gången när jag stirrade tillbaka tittade han faktiskt bort. Och då är det ändå vinter och kläder avslöjar knappast något av kroppen, men det är helt enkelt så att män från en viss kultur alltid ser kvinnor som underlägsna och några som kan utnyttjas. 

Det är förfärligt att mänskligheten inte har kommit längre. Och att vi kvinnor alltid måste försvara oss mot dessa idioter som inte begriper bättre. Det tar säkerligen aldrig slut för det kommer alltid att finnas den här sortens icke mänskliga rovdjur. 

Här skrev jag tidigare om Fadime Sahindal och hennes släkt:

https://annhelenarudberg1.blogspot.com/2012/06/fadimes-pappa-vill-bli-fri.html?m=1

http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2014/01/tolv-ar-sedan-fadime-sahindal-blev.html

http://annhelenarudberg2.blogspot.com/2017/05/kim-sahindal-far-livstid.html

http://annhelenarudberg2.blogspot.com/2017/08/klanen-sahindal-maste-stoppas.html

Fadimes mördare, hennes pappa är fri i dag och lever i Sverige. 

Här kan i se dokumentärfilmen Arvet efter Fadime om hedersproblematiken i Sverige. 

24.1.2022

Nu kräver liberalerna att kusinäktenskap förbjuds också i Sverige. Det var sin kusin i Turkiet som Fadime skulle tvingas att gifta sig med. Det hade redan hennes systrar gjort. Så trött jag är på all denna diskussion som uppkommer för att vi importerar hedersförtryck. Norge har redan förbjudit kusinäktenskap. Det är stora risker med detta att gifta sig med kusiner. Spädbarnsdöden är större och många sjukdomar kan ärvas. Men i länder med hedersförtryck är det ännu ett sätt att hålla koll på flickorna. Och på vissa ställen handlar äktenskapen kring mellan 40-70 procent om kusingiften. 

17:40

Ni måste läsa det här om hur fakta har förvanskats genom att berättelsen har omskapats om Fadime.


Några rubriker gällande hedersvåld. Här är sidan detta är hämtat från: Humanisthjälpen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar