söndag 14 juni 2026

Kristna Sverige mot muslimska Tunisien

Kan man säga så? Att det är kristna mot muslimer nu igen. Nä det går väl inte. De båda fotbollslagen som möts i natt vid 04 består väl inte alls av några religiösa människor utan bara av fotbollsspelare som vill vinna. Eller? Men varför vill några manliga bekanta till mig tillbringa timmarna innan de ska gå och jobba på en bar och se matchen?

Kartagos örnar har laget från Tunisien som smeknamn och en namnkunnig spelare heter Hannibal. Historien gör genomslag också där. Tunisien har varit ett muslimskt land sedan 600-talet, men det togs bort som statsreligion år 2022. Dock tillhör landet fortfarande den islamska sfären och det ska främja muslimska värden. 

Så betraktar man inte Sverige när det gäller fotboll. Fast tidningen Dagen säger att Gud har tagit klivet in i laget inför VM. Med korstecken, bibelord och Guds plan. Annars kallas laget blågult efter flaggan, som har en lång tradition i landet från 1500-talet och Gustav Vasa. 

Men fotboll är inte särskilt mycket tankeverksamhet hos publiken utan mycket känslor, där länderna står mot varandra på ett fredligt sätt på en fotbollsplan. Istället för krig då. Vilket lag håller du på då? Den frågan fick mannen, som skulle se matchen i realtid nu i natt. Vet inte, sade han. Det är det nya korrekta svaret i denna tid. Att inte ens våga hålla på det egna landet. Utan mentalt koppla bort vilket land han bebor och där han har sina rötter. Annars är det väl hets mot folkgrupp?



lördag 13 juni 2026

Freden är nära för 40:e gången

 President Trump har åtskilliga gånger proklamerat att ett avtal som betyder fred är nära mellan USA och Iran. Vi får väl se om det är sant nu. Klart är att Israel hade velat kriga ett litet tag till för att utplåna Hizbollah i Libanon. Terrorgruppen som understöds av Iran. Om det nu blir någon slags fred så är den bara tillfällig. Ingen varaktig fred är möjlig förrän hela kulturen med islam ändras. Och Israel slipper försvara sig. 

I dag så firar kungaparet sin 50-årsdag sedan de gifte sig. Det betyder att vi har haft ett kungarike ända sedan Gustav Vasas dagar. Och det kommer att bestå. Det är rätt och riktigt för kungen har ingen riktig makt längre utan är en frontfigur för att vara ett rättesnöre för moralen i landet. Jag minns deras bröllopsdag för jag gifte mig samma dag och satt på Operakällaren, där min far bjöd på bröllopsmiddag. Vi såg kungaparet när de vinkade till publiken. Jag är dock skild sedan länge och mina män är avlidna allihop. De som jag har hållit ihop med i några långa förhållanden. Så går livet ändå vidare. Och mina barn slipper uppleva krig hoppas jag i sina liv. På nära håll. 


Här är mina yngsta barn på badstranden där vi bor. Året är 1989 och den äldre är fyra år samt den yngre sex månader. 
 

fredag 12 juni 2026

13-åringar ska inte till fängelset

Hur grova brott de än gör ska 13-åringar inte sitta i fängelse. Det blev kontentan i går för då upptäckte justitiemininstern att han inte kunde få igenom detta i riksdagen för liberalerna var inte med i båten. Så nu kan 13-åringar fortsätta med mord och andra grova brott. Under 2025 misstänktes 127 barn under 15 år för dessa mordplaner eller genomförda mord. Men de lämnades över till sociala myndigheter. Dock ska riksdagen rösta om att 14-åringar kan få sitta i fängelse. Detta sker på måndag i nästa vecka och det väntas gå igenom. 

Tack regeringen för alla goda ändringar som den har åstadkommit under sin mandatperiod! Det behövdes verkligen. Under maj så mördades ingen i landet genom skjutningar. Bara en sådan sak. Men fyra personer skadades dock. 

Det står i stort sett klart att Magdalena Andersson kommer att vinna i september och det betyder hoppas vi inte att allt återgår till stor migration och ännu fler kriminella i landet. Kanske slipper hon till och med Vänsterpartiet i regeringen. Det vore bra!

När jag var barn kunde vi gå ut skolan efter sjunde klass och börja jobba. Men numera ses det som ett misslyckande om inte alla går ut gymnasiet med godkända betyg. Det finns väldigt få enkla jobb i Sverige. Bara drygt fyra procent är sådana jobb där det är lätt att få arbete utan någon större utbildning. Lägst i EU. 


Här är de enkla jobb som finns i Sverige och som också skolungdom kan få under sommaren. 

torsdag 11 juni 2026

Räddad av änglar

UPPDATERAT

 Något väckte mig tidigt i morse och jag slog på TV:n för att se om där fanns något jag kunde se. Då fanns programmet Räddad av änglar där. Med mediet Birkan Tore (numera Giselle). Jag hade inte sett programmet tidigare så jag tittade. Jag vet att jag har ett öppet hjärta för jag har jobbat så mycket med mig själv, men jag vet också att jag får hjälp hela tiden. Precis som Birkan Tore säger att vi alla har skyddsänglar. 

De kan ingripa precis som de gör här i programmet genom att skapa lugn i en svår situation. Och ge människor krafter som de inte har själva. Det upplevs som mirakel när en 10-åring kan lyfta sin 100 kilos pappa upp på land ur det tiogradiga vattnet. Eller när en mamma kör av vägen för bromsarna slutar fungera. Bilen slår runt flera gånger, men hon och hennes båda barn klarar sig med bara blessyrer. Eller när en man fastnar i sin silo och en maskin där inne som går runt med knivar tuggar i sig honom. Han är svårt skadad, men lyckas ändå ta sig loss från den 500 kilo tunga maskinen. Och han får hjälp av sjukvården, för han lyckas gå på sina fötter, som inte går att använda egentligen till telefonen i huset och ringa 112. 

12.6.2026

Nästa morgon väcktes jag igen på samma sätt. Jag tror att det berodde på att jag behövde fylla på mitt lager av kärlek. För det förmedlar dessa program. Ett fint flöde av kärlek som går fram genom TV-rutan. För jag skriver inte längre om det djupaste i mig. Det går oftast inte att omtala för människor begriper det inte. De behöver uppleva detta själva. Allt som vissa sorter av människor har omtalat i årtusenden. Vilket också dessa program gör genom vanliga svenskar och genom Birkan Tore. Det är det nyandliga sättet att tala genom medier. Och berätta hur dessa olyckshändelser och människor fick hjälp av änglar. 




onsdag 10 juni 2026

Harry och Meghan flyttar till Australien

 De båda tidigare kungliga Harry och Meghan vill komma så långt bort från Storbritannien som möjligt. De flyttar då till Australien som ligger 1700 mil bort från Storbritannien. Men Australien ingår fortfarande i samväldet och har kung Charles som kung. Men det lär inte besvära familjen särdeles. De har nu barnen prins Archie 7 år och prinsessan Lilibet 5 år gammal i familjen. Jo barnen är med i kungafamiljen. De kommer att få fina liv hoppas vi. Trots bråket i familjen. 

Här är hela familjen samlad till en bild. Strax före jul 2025. Så här lär barnen se ut nu också, men något längre än tidigare. 

tisdag 9 juni 2026

Syrenen blommar redan i Haparanda

 Så lyder kollen på vårblomningen i Sverige. Det var för 150 år sedan bara i sydligaste Sverige som detta var verklighet. Vi ska vara väldigt glada för att det är varmare nu än för 150 år sedan för då blev det missväxt genom frost och det var då svenskar emigrerade från det här kalla landet till Amerika. År 1867 var extremt kall och så även de kommande två åren. Då inträffade den sista stora svälten i Sverige. Tusentals människor dog. Men det nämner inte SVT i nyheterna under morgonen. Bara käpphästen som de har att det är varmare. Det är nu konstaterat. Ja tacka Gud för det! Så skulle dåtidens folk ha sagt. 

Här lämnar svenskarna Sverige. För hårt och kallt land att bebo på 1800-talet. 

måndag 8 juni 2026

Björn Skifs på vårdhem

 Nu kan inte Björn Skifs bo kvar hemma på Dalarö längre utan han är på ett vårdhem. Han har dock något år kvar att leva förmodligen. Men den sjukdomen gör att beteendet ändras snarare än att minnesförluster inträffar. Det är vännen Tommy Körberg som har berättat att han inte längre bor hemma. Nästa år fyller Björn Skifs 80 år. Ungefär en fjärdedel av dem som drabbas har denna sjukdom genom gener. Och de känner också till någon i deras närhet, som har drabbats. Björn Skifs mamma blev förvirrad på äldre dagar och hade kanske någon demenssjukdom. Det har Björn Skifs berättat. 

Här skrev jag tidigare om hans sjukdom.

Här är hans platta som kom 1975. Så underbart lätt livet kunde te sig. Så stor skillnad mot nu. 

söndag 7 juni 2026

Vänstern infekterad av hat

UPPDATERAT

 De senaste avslöjanden av hatande vänsteranhängare i Vänsterpartiet är ingen överraskning. Jag har länge undrar varför vi har ett Vänsterparti i Sverige, som under så lång tid kunde stå vid Sovjets sida och sedan har gått långt åt det extrema vänsterhållet. Världen är dock full av människor som avskyr judar och länder som har gjort det under årtionden eller århundraden. 

Hundratals kandidater i Vänsterpartiet och dessutom 25 svårartade fall i 18 olika partiföreningar runtom i Sverige är judehatare och terrorromantiker. Det säger Inas Hamdan, som dock inte tog med alla dem som har deltagit i demonstrationer där det förekom terrorflaggor och antisemitiska budskap. Palestinafrågan är central för Vänsterpartiet och det är inte så noga ifall kandidaterna kan svenska eller inte. Rasism mot judar gör att Vänsterpartiet får fler röster för många håller med om detta bland invandrare som har kommit hit. 

Minst 22 kandidater har strukits från listorna eller självmant hoppat av. Det är en stor skandal för partiledaren Nooshi Dagostar. Hon vill ha med så många som möjligt. Det spelar tydligen ingen roll vad dessa kandidater har för uppfattningar om judar. Huvudsaken är makten. 

Vänsterpartiet kan inte ingå i en socialdemokratisk regering. Det vore katastrof för Sverige. Aldrig någonsin har en folkgrupp kunnat påverka staten och Sverige på det sätt som nu är i sikte. "From the river to the sea" har varit slagordet på demonstrationerna. Det betyder att araber som inte är judar ska ta över Israel och landet ska utplånas. Från Jordanfloden till Medelhavet. Detta Vänsterparti har också ställt krav på ministerposter. Men nu vill varken socialdemokraterna eller centern ha med vänstern i en regering. Då måste väljarna inse detta också och fler rösta på andra partier. Antingen på den borgerliga sidan eller på vänstersidan.

11.6.2026 

Nu är alla de 25 granskade vänsterpartisterna strukna. Inget våld ska finnas hos Vänsterpartiet säger partiledaren Dagostar. 

Här har jag tidigare skrivit om detta.  Och också här. 

Det är en urgammal konflikt i området där Israel skapades efter andra världskriget 1948 för att judarna skulle få ett eget land. Men hatet är stort och det ska utplånas menar många araber. 

lördag 6 juni 2026

Nick Alinia aktivist som ska stoppas

 UPPDATERAT

Jag visste inte vem Nick Alinia var, men nu vet jag att han är vänsterns främsta hatobjekt och han har ställt sig på extremhögerns sida. SVT har gjort honom till kändis i hela Sverige med ett program, som ingen vet om det kommer att sändas. Invandrare för svenskar heter programmet och jag har aldrig sett det. Men det går tydligen ut på att olika inbjudna personer ska gissa vad som är sant eller inte. Om invandrare då kan tänka. Det här verkar tillhöra ett av de onödiga underhållningsprogrammen i SVT. 

Men Nick Alinia var förstås inbjuden då för att skämma ut honom ordentligt och för att publiken skulle få skratta ut honom. Han sägs ha uppvisat ett hemskt tecken inne i TV-huset. Men när jag slår upp det på internet så är detta det vanligaste tecknet för okej i världen. Men det har senare fått en annan betydelse. Särskilt här i Sverige då. Tre fingrar i luften och tummen och pekfingret i en ring. Lätt att göra även för mina gamla fingrar. Ifall inte detta program visas nu någon gång så lär Alinia bli ännu mer kändis. Så onödigt. 

8.6.2026

Jo programmet där Alinia är med stoppas fast det inte är något fel på det. Inte ens ur publicistiska linjer, men han är fel gubbe ändå. Fast programmet är felfritt som programområdeschef Helena Olsson säger. Feltänkt! För nu blir han världsberömd i hela Sverige. Och SVT förlorar i anseende som viker sig. Åsiktskorridoren blev nu lite smalare än förut.  

9.6.2026

Här skriver skaparen av IFS för svenskar att detta beslut från SVT var en seger för Nick Alinia. Jovisst. Annars skulle jag och andra ännu vara ovetande om vem han är. Och själva programmet har jag aldrig sett. Jag slog upp det på SVT play nu för att få bilden nedan. Grattis till Alinia och skaparen Michael Lindgren. 


Här är senaste panelen i programmet där alla ska skratta hela tiden. Vad som än sägs. Det gäller att vara löjlig helt enkelt och skratta åt de tre svenskar som står där bredvid och ska säga vad som är sant eller falskt i påståenden. 


fredag 5 juni 2026

Icke-svenskan breder ut sig

 När Morgonstudion skulle ha en reporter som kunde rapportera från Nynäsvägen där en man blev skjuten av polis. Så hittade de ingen som kunde svenska. Utan hon fick stå där med trafikljud också i bakgrunden så ingen kunde ju förstå vad hon sade. Jag såg det inte, men det sägs att hon blev textad. 

Att detta är normalt på äldreboenden är också förskräckligt. Men från den 1 juli i år ställs nya krav på språket svenska för det ska ingå i utbildningen för vård och omsorg på Komvux. Så många är utifrån kommande och närmare 40 procent av undersköterskorna är nu invandrare. Dessutom är bland vårdbiträden fler än 50 procent utifrån kommande. Även läkare är utifrån kommande till nära 40 procent. Som specialister då. Plus nära 30 procent som vanliga läkare. 

Detta har gått fort för när min sambo var sjuk i cancer fanns det bara svenska sjuksköterskor som tog hand om honom. Också läkarna var svenska. Enbart svensk vårdpersonal. Han har varit borta nu i elva år så landet har förändrats i rasande fart. 

Men att vården och SVT som är betald av invånare i landet ska kunna anlita människor som inte ens kan svenska är bedrövligt. Vad får vi för skatten? Ta bort alla onödiga underhållningsprogram i SVT och koncentrera innehållet på det som är kärnuppgiften. 


Den här reportern klarade inte att rapportera på Nynäsvägen. Dels var det trafik i bakgrunden och så sade hon obegripliga saker med ord som knappast finns i svenskan. Hon bröt kraftigt dessutom. Hon sade bland annat att mannen körde i en vägraket. 


 

onsdag 3 juni 2026

Pappan skulle döda sina barn polis sköt honom

UPPDATERAT

 Det blev en vild jakt på väg 73 norr om Nynäshamn när en pappa tänkte döda tre barn. Han hade tagit dem med sig och mamman var inte längre i bilen. Mamman ringde polisen och pappan körde av vägen in i mitträcket. Han hade börjat knivskära barnen när polisen kom fram. Då sköt polisen honom och skottet var dödande. Är han svensk? Det är väl inte så troligt. 

Vårdnadstvister brukar inte bli så våldsamma om det är genuina svenskar inblandade. Men tidigare har barn försvunnit till utlandet när det gäller tvister mellan invandrare. Pappan var tidigare dömd för misshandel av frun och han försökte nu köra på henne innan han körde iväg med de små barnen. Han ringde och sade till henne att han skulle döda barnen. Han hade även tidigare dödshotat henne. Barnen är på sjukhus, men i stabilt tillstånd. Det var två av de tre barnen som skadades. 

8.6.2026

Mohamad Abdi sägs nu vara gärningsmannen. Han är registrerad avliden den 2 juni. Han blev 32 år. Han är tidigare dömd för misshandel av sin fru samt barnfridsbrott. Han kom från Etiopien. Här är hans facebook. 




Polisen fick stopp på bilen och lyckades rädda barnen från att bli mördade. 

Rätten att bära religiös kniv

 Den sikh som mördade Henry Nowak hade två knivar på sig. Det är ett religiöst föremål kirpan, en kniv som sikher har rätt att bära i Storbritannien. Henry Nowak blev knivhuggen fem gånger och sade också det till polisen, som inte trodde på honom. Kripan ses inte som ett mordvapen utan ska bäras och användas för att symbolisera nåd och heder samt för att skydda de svaga och bekämpa orättvisor. 

Sikhen Vickrum Digwa är nu dömd till livstids fängelse för mordet. Det var Digwas bror som ringde till polisen och menade att hans bror hade blivit utsatt för ett rasistiskt dåd. Men både fadern, brodern och Vickrum Digwa var i rätten i går för anklagelser om att de tre hade burit många vapen då i december 2025. Dagen efter att Henry Nowak blev mördad. 

Upprördheten är nu stor i Storbritannien över att Henry Nowak dog på marken för att polisen inte trodde på honom. Han fick handfängsel. Först när han förlorade medvetandet påbörjades behandling av honom. Detta för att minoriteter är mer betrodda än vanliga engelsmän. Här är polisens bilder av vad som hände. Det finns en dryg halvmiljon sikher i Storbritannien. 


tisdag 2 juni 2026

Extremvädren är pseudovetenskap

 Det är mest för att skrämma oss som medierna ständigt upprepar att vädret har blivit extremt över hela vår planet. Men sant är det inte. Det visar Dr Ralph B Alexander genom många olika kartor över hur vädret har sett ut under många år. Här kan ni själva se. Och här nedan är två kartor kring översvämningar och bränder. Båda kartorna visar att dessa naturkatastrofer har minskat. Inte ökat. Men det kan ändå upplevas som katastrofalt om någon drabbas för att vi som mänsklighet har brett ut oss genom århundradena och asfalterat stora delar av vår natur. Eller som i Åre där Susabäcken har vallats in genom bebyggelse.




måndag 1 juni 2026

Marilyn Monroe 100 år

Marilyn Monroe föddes i dag för hundra år sedan. Jag har skrivit en bok om henne och hennes liv. Den är i jagform och berättar också vad som hände när hon dog. Tog hon livet av sig eller inte? Helt klart är att hennes barnlöshet var svår för henne. Och hon hade som alla vet en svår barndom med en mamma som togs in på psyket när hon var åtta år. Men hon jobbade extremt mycket för att bli en bra skådespelerska. Det var hon också. Hon blev världsberömd fast männen gärna såg ned på henne. 



söndag 31 maj 2026

Mammornas dag


 I min närmaste släkt syns skillnaden mellan klasserna för mammorna hade så olika öden. Min farmor var dotter till häradshövdingen i Västerås. En fin dam, som hade det väl förspänt ända tills hon gifte sig för då tog min farfar hand om hennes förmögenhet. Han lyckades slösa bort den genom att köpa gårdar på vinst och förlust just när det blev börskrasch i världen. Han skilde sig från farmor för han träffade en annan kvinna. Så farmor fick tas om hand av sina båda söner. Hon var fattig när hon dog på 1950-talet. 

Min mormor var en fattig kvinna, som inte ägde någonting. Men hon födde ändå tio barn som hon och morfar lyckades ta hand om till vuxen ålder. Hon dog av astma när min mamma var tio år. Det var 1934. Min mamma å sin sida gifte sig med yngste sonen till farmor, men de hade det inte så fett. Ingen egen bostad förrän andra barnet var på väg. Så var det i Stockholm då 1948. Flyktingar hade kommit efter andra världskriget. En välkänd historia.

Men mamma skilde sig från pappa för de kunde inte komma överens. Hon var en driftig kvinna, som skaffade sig eget kafé efter att ha jobbat på konditori och som brödräknerska på Konsums bageri på Söder. Hon tog hand om oss så gott det gick själv. Det fanns inte daghem på den tiden. Men vi klarade oss hjälpligt genom barndomen. Grannfrun tog hand om oss ett tag. Mamma levde tills jag var 22 år och hon dog sedan i astma hemma i vardagsrummet. 

Så ser det ut nu när kvinnor inte vill bli mammor längre för det hindrar karriär och ekonomi. Det hindrar den frihet som kvinnor vill ha så därför sjunker födelsetalen. Så tänkte aldrig jag när det gällde familjen. Tvärtom så slutade jag på DN för att ta hand om den bättre. Och för att vi skulle kunna bo kvar i vårt hus. Då hade jag jobbat 18 år på DN. Det räckte. Och det är fint nu när jag är äldre att ha tre söner och fem barnbarn. Men så tänker inte dagens kvinnor. 

Tre mammor ur min släkt. Överst min farmor som levde till 1950-talet. Så min mormor som dog på 1930-talet och min mamma som dog 1968. Tack kära mödrar för att ni födde barn. Min mamma var yngst av tio syskon. 



lördag 30 maj 2026

Trumps bakslag gällande vikt, Iran och kulturcenter

 President Trump är frisk men väger för mycket. Hans 191 centimeter går inte riktigt ihop med vikten 108 kilo. Han skulle väga högst 91 kilo så nu behöver han hålla diet. Hans vikt är på gränsen till fetma och ligger på ett BMI på nära 30. Han äter gärna hamburgare och pizza, dricker ett dussin lightläsk per dag och förtär snacks som potatischips. Han fyller snart 80 år och är ingen ungdom. 

Det gäller att inte tröstäta nu när det inte går att komma överens med Iran. Men han har tidigare berättat att han kan hoppa över frukosten, men äter mer och mer ju längre dagen går.

Jo som ni väl vet så är det inte ens i dag något avtal klart med Iran. Det är som bordtennis ungefär. Hit och dit. Trump vill inte skriva under något avtal där han inte får igenom allt vad han har begärt. Och Iran har heller inte skrivit under något dokument. 

Så måste han ta bort sitt namn från Kennedy Center. Han har olagligt bytt namn på det, säger en domare och han får heller inte göra om det som han har tänkt. En renovering skulle betyda att det är stängt i två år. 

Trump får väl göra ett eget center om han vill bli ihågkommen som president. Inte inkräkta på John F Kennedys center. President Kennedy och hans maka Jacqueline var genuint intresserade av kultur så här utövas detta sedan 1971.

fredag 29 maj 2026

Har alla rätt att byta kön?

 Nej det finns människor som inte har rätt att byta kön och som är ljusår ifrån detta. I Nordafrika är det till exempel inte möjligt. Men här i Sverige tycker vi att tonåringar som tvekar en smula om de kanske inte är den de föddes som ska få prova på att hormonbehandla sig och stoppa utvecklingen till det kön de är. 

Agnes Wold har ställt sig emot detta. Och hon har blivit hatad för det. Men justitieministern säger att medier nu ska tona ned debatten en smula. För lagändringen angående könsbyte gäller inte om man som förälder försöker övertala ungdomen att låta bli könsförändrande metoder i tonåren utan det är om någon utövar stort psykiskt våld, trakasserier och försök att bryta ned barnet psykiskt med systematiska hot. 

Könsbyte är heller inte särskilt vanligt och det har varit kring 60 personer som har bytt kön rent kroppsligt också per år i Sverige medan att byta juridiskt kön är vanligare. Det gör kring 400 personer per år i Sverige. Det tar ett par år att också byta kön genom kirurgi. I Iran kan dock homosexuella tvingas byta kön för att slippa dödsstraff. 

Nej vi har inte haft något problem med kön i vår släkt. Här är den nyfödde sommaren 1948. Jo det syns att han är en son. 

torsdag 28 maj 2026

Det ljuva livet

Denna film med Anita Ekberg har gått nu två dagar i rad på TV-kanalen Axess, Filmen är från 1960 och visar upp en sådan otroligt vacker Anita Ekberg att det är svårt att begripa att hon är mänsklig. Men hon levde ju ett extraordinärt liv tills hon dog 2015. Ganska utfattig. Hon hade sju syskon. Men hennes vårdare, hushållerska i Rom ärvde allt. Hennes hus på 600 kvadratmeter var plundrat och drabbat av eld. Men hon hade dock en förmögenhet på 100 000 dollarHon var 29 år när hon spelade in denna ikoniska film med Marcello Mastroianni. Den är som en dokusåpa från hennes liv.



Här är några filmbilder från Fontana di Trevi i Rom. Förmedlade genom min TV. 


onsdag 27 maj 2026

Kusinäktenskap blir förbjudna 1.7.2026

 Den här lagändringen röstade riksdagen nu igenom. Den får giltighet inom kort den 1 juli 2026 i Sverige. Det ska motverka hedersförtryck, sådant våld och alla sorters påtryckningar. Det är helt enkelt en lagstiftning mot invandrare för ingångna kusinäktenskap utomlands ska heller inte godkännas. I Sverige har det under lång tid inte varit vanligt med kusinäktenskap. Bara kring 150 personer lever tillsammans med en svensk kusin. Men i delar av världen är detta vanligt för att behålla rikedom och makten över människor. Kusinäktenskap gör att missbildningar och ärftliga sjukdomar kan föras vidare genom generationer. 


Här ses hur många procent av länder där kusinäktenskap och med sysslingar är vanligt. 

tisdag 26 maj 2026

325 kronor för att åka buss i en månad

 Nu ska busspriserna ned. För mig som pensionär ska det kosta 325 kronor för en månad. För ungdomar också. För andra vuxna 530 kronor. Det ska vara så från 1 juli till årsskiftet. I hela Sverige. Men det är de 21 regionerna som bestämmer slutligen. Det kostar 6,5 miljarder för staten och sägs vara valfläsk alltihop. Nja inte för sådana som mig, för jag har inte åkt buss på jag vet inte hur många år. 

Det är alldeles för krångligt att ta detta färdmedel för att åka och handla ens. Jag kommer inte hem då på lång tid. Det går inte. Jag kör bil helt enkelt och när jag inte längre kan det så får jag väl åka taxi. Eller färdtjänst. Regeringen valde Gustavsberg för att delge denna nyhet. Bussdepån i Charlottendal. Men för Värmdöbor så är det inte lönt att ta buss många gånger. 


Här kör statsministern buss på depån vid Gustavsberg. Och kd-ledaren står som om hon var ombord på ett skepp. Halverade busspriser blir det under ett halvår. Valfläsk ropar oppositionen. 

måndag 25 maj 2026

Den rumänske 2-åringen hittad på myr

UPPDATERAT

Vilka resurser och vilket resultat som alla frivilliga, polis och värnpliktiga plus hemvärnet åstadkom. Den 2-årige pojken hittades nedkyld och våt efter 14 timmar ute i markerna. Omkring 20 minuter in i skogen. Men det tog ändå lång tid att hitta honom. Det var hemvärnet som hörde barnskrik på natten. Då var det mörkt och trist, men pojken var ändå välbehållen. Fast han var lite nedkyld och våt. Den rumänska familjen brukar komma hit och har gjort så i 14 års tid. Omkring 200 personer letade efter honom. 

Sju personer var i huset, men varken mamma eller farmor hade koll på var den lille var. Men nu lär de ha det. För en gång till lär inte detta uppbåd med folk leta efter honom. Han kan bara säga mamma och pappa i stort sett. Så det var tur att han skrek där i skogen. Och inte bara låg ned utan att höras. 

Det var Anders Evenson som hittade pojken. Han är hemvärnssoldat. Pojken stod där i natten på knä i ett kärr. Helt overkligt och som en film, säger Anders Evenson som hittade honom tillsammans med en hemvärnskamrat. De svepte in honom i sina jackor och bar honom ut ur skogen. 

27.5.2026

Den rumänska familjen är nu på väg hem till Rumänien för de känner sig inte trygga i Sverige. Vid deras hus i Rumänien har de ett högt staket och kameror. Så det är mycket tryggare. De är rädda att någon skulle komma och ta lille Lucas om de är kvar i Sverige. Så säger de. De har fått så mycket uppmärksamhet när Lucas försvann. 

Här ligger Nyåker mitt i skogen i norra Sverige. Söder om Umeå. 
Här är den rumänska familjen som försörjer sig på tiggeri och ströjobb. Lucas heter 2-åringen. Han ser dock större ut. Kring 3-4 år ungefär. 


Tidsresor i den inre och yttre rymden


 Som av en händelse så såg jag några filmer, som alla handlade om tidsresor nu i helgen. Det var Hudson & Rex, där en man kan förutse bomber. För han hade åkt på tidens olika vägar. Så Source Code där det går att skicka en man tillbaka i tiden hur många gånger som helst. Även om han och andra dör. Detta för att ställa allt till rätta. Och Men in black 3, där jorden räddas av ett skyddande nät från en utomjordisk attack och agent J reser tillbaka i tiden för att applicera detta skydd tillsammans med agent K år 1969. Så förstås Tillbaka till framtiden med denna otroliga bil, en DeLorean, som kan resa till vilket datum som helst. 

Alla kan göra tidsresor i sitt inre och även påverka den yttre världen. Gå tillbaka till vad som har hänt och göra om detta inuti dem själva. Och på så vis påverka världen på ett nytt sätt. Ungefär som i alla yttre tidsresor, som har varit populära sedan Tidsmaskinen av H G Wells gavs ut som bok år 1895. 

Det är något vi kan göra om vi vill. Eller inte. Det är frivilligt för alla har denna fria vilja, som har getts dem när de föddes. Själv har jag gått i terapi för att bearbeta de trauma som släkten har burit. Dessa som började när farmor blev av med sin förmögenhet på 1920-30-talet för på den tiden hade mannen i äktenskapet hand om pengarna. Så blev farmor och farfars söner fattiga. Särskilt sedan farfar dog i cancer i halsen år 1936, när yngste sonen nyss hade tagit studenten. 

Sedan dess har vi varit bland de utarmade och någon förälder har dött när barnen var 20plus ungefär. Vår mamma dog när jag var 22 år. Två av mina barns enda far dog när de var 20plus. Det är ett trauma, för att de flesta i vår tid lever tills de är kring 80 år. Som jag har blivit nu. Under hela denna tid har jag försökt att ta hand om barnen så gott det har varit möjligt och gör det fortfarande. Men det går inte att lyfta alla bördor från nästa generation. De måste klara av sina liv också själva. Död och annat elände ingår i livet och är prövande, men något som går att ta sig förbi. Utan att själv gå under. Bara åka ned i svackor ibland.

Tidsresorna i den inre världen gör att det går att upptäcka nya vinklar och vrår i den egna själen och så få ett annat perspektiv på vad som har hänt i det yttre. Men döden gör att mycket blir hugget i sten. Då gäller det som sagt att ta sig förbi detta ändå. Och fortsätta att leva. Samtidigt är döden befriande när de stundtals elaka går bort till slut.

Vi får antagligen aldrig något svar på varför vi befinner oss här på denna planet. Det rör väl de osynliga sfärerna, som en del tillskriver gudar av olika slag. Personligen hade jag kunnat vara kvar till döddagar på DN, men jag valde att sluta efter 18 år. Detta med avgångsvederlag för att ta hand om familjen och få ned våra lån. 

Jo det gick bra den gången och jag bor fortfarande på samma ställe på Värmdö. Det ser jag som ett steg framåt från karriär och ego, som jag inte tyckte att jag behövde. Fast för andra är det ofta viktigast i livet. Men jag har upplevt detta att få framgång nästan genast efter utbildning. Det räckte. Vi lyckades köpa en sommarstuga då när det nästan bara var sommarstugor på Värmdö. En fastboende fanns i vår närhet och de sade att det var så roligt att det lös i vårt hus. När det varken fanns särskilt mycket gatubelysning eller något annat. Helt svart på vintern. Plus elavbrott lite då och då. Man lär sig att tända levande ljus, elda i spisar och ta in snö för att smälta till vatten i toan när elen är osäker. 

Jag har genomlevt omvandlingen av den yttre världen här på Värmdö. Från sommarboende till villor och gatlampor och kommunalt vatten och avlopp. Fler än dubbelt så många bor här som när vi flyttade hit. Som sagt den inre omvandlingen av mig själv pågår. Och fortfarande går det att bli förvånad över vad jag upptäcker. I förhållande till den yttre världen. Kanske är det därför vi behöver födas för att lära känna oss själva mer. För här finns förutsättningarna. 


Här står agent J och berättar sanningen för den amerikanska militären vid uppskjutningen av månraketen 1969. Han kommer från framtiden och de tre är där för att rädda jorden från undergång. Och måste upp på månraketen innan den skjuts iväg. Blir de trodda?

söndag 24 maj 2026

Kraften är vår i denna årstid

 Pingsten handlar om att få kraft. Och det kan man känna vare sig man är kristen eller något annat. Naturen står i sitt skiraste flor, men våldet i samhället beskrivs ändå som stort. För människor blir lite galna av värme och utslagna träd. En 15-åring blev dödad på ett övergångsställe i Malmö och en man i 50-årsåldern dog i en olycka med a-traktor. Han körde motorcykel. 

Mycket annat har naturligtvis hänt i världen, som att någon sköt vid Vita huset, men dödades av Secret Service. Det sker otaliga ting i en värld, där drygt 8 miljarder invånare lever. Men vi blir ändå fler och fler. Och de flesta lever ganska länge. 

Hur ska det nu gå för alla som inte längre ska få bidrag från Sverige? Varken i landet eller utomlands. Det är nämligen så att vi har jobbat i åratal för att lyfta världen till vår ekonomiska nivå. Och naturligtvis alla som har kommit hit till vårt land. Men ändå bryter ebola ut i Kongo för där har det varit oroligt i många årtionden och människor vet inte hur de ska handskas med döda djur. 

Men den vårliga kraften kommer till oss om vi kan känna den. Det är ganska lätt faktiskt att gå ut i värmen och ta in det naturen ger oss. Och så kan vi gå vidare ännu en stund på jorden. För övrigt har jag läst Gösta Berlings saga nu igen. Utgiven 1891 och skildrande Värmland genom både fattigt och rikt folk. Selma Lagerlöf skrev som om det vore en dokusåpa redan på den tiden. Och naturen har en stor del i hennes berättelse för den var så viktig då på 1800-talet. Människorna var i dess famn på gott och ont.


De ovanstående siffrorna är sedan länge förbisprungna. Det sker med allt större hastighet i vår värld. Här kan ni se. 

fredag 22 maj 2026

Nya kulturarv som newroz och diwali i Sverige

 Jag hade aldrig hört talas om de båda kulturarven som är nya och som ni ser i rubriken. Detta är kulturarv på Isof (Institutet för språk och folkminnen) lista över kultarv i Sverige. Inte heller hade jag hört om Bodapolska eller Majsjungning. Men det förekommer väl knappast heller utom i Dalarna och Blekinge. Bellmanhistorier berättade vi barn för varandra på 50-talet. Knappast något levande kulturarv numera heller. Eller?

Men detta är en statlig myndighet och måste förstås motivera sin existens. Vem som helst kan anmäla sitt kulturarv. Spelar ingen roll om det är svenskt eller kommer från Afghanistan eller andra stater i Asien. Detta ska tas vidare till Unesco. Och det ska vara levande kulturminnen. Men det är ju inte så noga med att de är svenska eller något annat. Nu vill ingen att vi är småsinta. Låt hela världens kulturarv komma till oss. Fem dagar ska Diwali firas i november i år. Kanske kan man få ledigt då?

Här kan ni se alla levande kulturminnen. 

Diwali firas till minne av Rama, som är guden Vishnus sjunde avatar. Som har besegrat demonfursten Ravana. Rama hade varit borta i 14 år och firas på hösten med ljus och blommor. Svenskt kulturarv numera. Men hör hemma mest i hinduismen. 

torsdag 21 maj 2026

Äntligen krav för att få bidrag

 Nu har riksdagen beslutat att människor från andra länder kan inte komma hit och få bidrag från första dagen. De behöver kvalificera sig först. Nu ska invandrare ha bott i Sverige i fem år för att få rätt till barnbidrag, föräldrapenning och garantiersättning i sjukersättningen. Detta ska gälla från den 1 januari 2027. Dock kan arbete med högre lön ge möjlighet tidigare till dessa ersättningar. Socialdemokraterna var med på en del av förslagen medan miljöpartiet och vänstern var emot allt. Totalt kommer 150 000 hushåll beröras av dessa ändringar. 

Eftersom det troligen blir skifte i regeringen efter valet i höst så vet vi inte hur det kommer att bli. Men socialdemokraterna vill gå själva till valet och har velat få med kd och liberalerna på sin sida. Det bästa vore väl att ta bort vänstern och miljöpartiet från samarbete eftersom de har gått så långt åt fel håll. Men det kommer knappast att ske. Utan Magdalena Andersson satsar på att bli alla partiers ledare, förutom moderaterna och sverigedemokraterna förstås. De ska utestängas. 



onsdag 20 maj 2026

Blir ungdomen dummare?


 Generation Z som är född mellan 1997-2012 gör sämre ifrån sig på IQ-tester än andra generationer. Hu så hemskt! Hur ska det gå för denna nya mänsklighet. Det behöver inte bli sämre människor för det. Förr i världen, när jag var ung, så uppfostrades inte nya generationer i skolan mest utan ute på arbetsplatser. De fick lära sig av de äldre olika förmågor. Nu går ungdomen längre i skolan och matematik plus läsförståelse sjunker. Och AI kan skriva uppsatser åt elever. Kunskaper nöts inte in på samma sätt. 

Men IQ är inte så viktigt har konstaterats för dessa tester mäter inte kreativitet, empati eller helt enkelt visdom, som fås genom att leva. Och att läsa en text med kritiskt sinne är heller inte så dumt att kunna. Plus att inte hålla på att hata omgivningen för då går energin åt till detta. Och ifall man alltid känner sig förorättad eller diskriminerad så är detta inte heller bra. Det gäller att ha ett lyckligt liv. Det är viktigare än IQ-tester. 

Men detta uppnås inte genom att begå brott eller att ständigt vara på en annan kurs än andra människor. Dock har vi fått mer av ett sådant samhälle. Som när en fyrabarnsmor säger att hennes barn kan bli brottslingar om de inte får behålla alla sina bidrag. Otänkbart förr i tiden, men helt okej numera. Förr skämdes människor för sin fattigdom. Som familjen längst ned i huset där jag växte upp. Mannen var alkoholist och familjen hade fyra barn. Mamman skyddade alltid pappan eller undvek att reta upp honom. Hon var hemmafru. 

Numera upplever unga en högre grad av ensamhet än andra generationer. De oroas mer för framtiden genom klimatet, digitalisering och globala kriser. Och de har svårare att klara sig ekonomiskt och flytta hemifrån. Dock kan generation Z vilja ha mer balans i livet och inte satsa allt på en karriär. De vill ofta må bättre psykiskt vilket motsägs av att flickors självmord ökar i 10-14-årsåldrarna. Bara under den korta tiden har samhället i världen förändrats mycket. Men en halv miljon barn orosanmäldes i Sverige år 2024. Kan bero på att vi är bättre på att uppmärksamma barnen. 

Generation Z är den första generationen som inte minns något annat än ett digitaliserat samhälle. På gott och ont, som alltid. Men många unga känner att samhället är på väg åt fel håll. Så har det dock alltid varit. Men ungdomen tror att den kan göra skillnad oftast. Fast pessimismen har brett ut sig. Genom medier som är lätta att slå upp så finns det inga ljusa framtider. Det är alltid nästa katastrof som väntar runt hörnet. Och fyra timmars skärmtid per dag i Sverige ger inte högre IQ. Det kan ge högre stress, sömnproblem och koncentrationssvårigheter. 




tisdag 19 maj 2026

Hata inte det drabbar bara dig själv

Världen är full av hat. Tyvärr. För människor är inte utvecklade tillräckligt. Jag begriper inte det där för själv har jag aldrig hatat någon. Bara varit väldigt arg på människor som inte begriper vad de gör mot andra. De som hatar får se hatet vända sig mot dem själva för så fungerar livets lagar. De som har varit mina ovänner har antingen dött eller flyttat bort från mig, eller jag från dem.  

Nu senast var det Israel som än en gång var föremål för hatet. Och då visade det sig att musiken från detta land kom som nummer två i Eurovision. Så hatet kom av sig. Det var en seger för något annat som medkänsla med denna den äldsta religionen av de tre: judendom, kristendom och islam. Jo de är släkt genom Abraham som var stamfader. 

Nyligen fick jag veta att det finns någon som säger att denne hatar mig. Varför vet jag inte. Denne känner mig inte. Men går väl på sina egna fördomar. Det är synd om den människan för denne förstår inte att hatet bara studsar och drabbar den som hatar. Själv fick jag kämpa länge med att vara mycket arg på en person i mitt yrkesliv, men det löste sig. 

Som sagt hat drabbar bara den som utövar detta och den här personen i mitt yrkesliv blev sjuk och dog i förtid. Då hade denne förföljt många genom att vara en "torped". En situation där någon hatar kan inte bestå. Det strider mot vad som är livets lagar. Så nu ser jag med intresse på hur det ska gå. För jag har lärt mig att man behöver inte göra någonting när en sådan situation uppstår. Det löser sig självt. 

PS. Nej jag har faktiskt inte ens hatat den man som gjorde så vår mamma dog. Jag gick på hans begravning istället. DS. 


Om man slår upp ordet hat på internet så dyker det upp hattar. För så tolkas detta ord. Vi pratar ju engelska och det mörka ordet hat finns inte i cyberspace. Här är det drottning Silvia i diverse kreationer. 

måndag 18 maj 2026

Internationellt nödläge för ebola

 Ja så kom den då epidemin som kan bli spridd över världen. Fladdermöss som äter frukt (inte blodsugande) är källan och dessa sprider smittan till människor. Eller också har något annat djur dött av sjukdomen som antiloper och så sprids smittan. Det är blödarsjuka som dock inte sprids genom luften. Utan människor måste hantera smittade djur. Eller vara i närheten av kräkningar, blod eller avföring från sjuka människor. 

För tolv år sedan så dog 11 000 i Västafrika av sjukdomen. Det är icke kunniga människor som smittas i sjukvården eller när något djur obduceras som hände en etnolog 1994 som obducerade en chimpans. 

Men att det ska bli en världsomfattande epidemi är väl inte så troligt. Men 90 personer har dött och människor flyger varje dag, säger WHO och sprider katastrofkänsla. Det finns inget vaccin utan blir man smittad är det kört i stort sett. Men en del klarar sig trots allt. Upp till 50 procent kan dock dö. Res inte till Centralafrika så är det lugnt! Här är alla länder som UD avråder att resa till. Av olika anledningar.



söndag 17 maj 2026

Bangaranga är melodin

Vad betyder denna låt från Bulgarien? Det är något med uppror och frihet. Det har Bulgarien långsamt fått från sitt gamla förflutna som kommuniststat. Numera har de också euro som valuta sedan januari i år. Är med i EU och i Nato. Ett modernt land om det inte vore för alla romer. Men de är inte så många heller. Befolkningen har dock krympt till sex miljoner eller så med 1,8 barn per kvinna. Som mest fanns 9 miljoner människor i landet. Utvandringen har varit stor och fattigdom finns fortfarande. Det var skönt att inte Israel vann. Det hade blivit problematiskt med hatet mot dem. 

Så bra att inte de "gamla" länderna blir vinnare numera. Det här måste ha varit ett politiskt röstande också, för låten är obegriplig. Men bra att Bulgarien vinner, som aldrig har gjort det. Jag säger som mina föräldrar brukade säga: det skramlar ju bara om detta. Är det musik?

Bulgarien har varit i kris sedan 2021 politiskt. Instabilt land och omfattande korruption. Kanske handlar denna låt om detta? Mittenvänsterpartiet Progressive Bulgaria blev vinnare i valet i april i år. Så Bangaranga kan handla om detta också. Tidigare var partiet proryskt, men har tonat ned detta en smula. Så vad är uppror och frihet för Bulgarien? Vem vet. Bangaranga!




lördag 16 maj 2026

Behöver vi fler miljardärer?

 Vi ska ha fler miljardärer tycker liberalernas ledare Simona Mohamsson. Så skatteparadiset Sverige ska åstadkomma detta inom tio år. Vem behöver bli miljardär? Ingen alls som jag ser det. Jag har aldrig önskat mig mer än några miljoner i sparat kapital. Det fick jag också så småningom. Det viktigaste är att leva länge och ordentligt, inte att bli miljardär. 

Men dessa miljardärer ska utrota fattigdomen i Sverige tror Mohamsson. Hennes idé om detta måste komma från hennes ursprung. Hon heter egentligen Mohammed, men hennes pappa tyckte de skulle byta till det svenskare namnet. De har libanesisk/palestinsk bakgrund, men det är ändå inte den svenska stilen att vilja blir miljardär. 

Men är detta en dröm för muslimer att bli miljardär? Att ha den makten över världen? Likt president Trump då? Som är god för omkring 68 miljarder kronor. Men USA som helhet är inte bättre än Europa för det finns så många fattiga där. Klyftorna är stora. Tar man bort fem procent av de rikaste så är Europa bättre ställt. BNP per capita blir då i USA 44 000 dollar medan Sverige hamnar på 52 000 dollar per capita. Så mycket tjänar svensken per år mot amerikanen. 

Vi behöver absolut inte fler miljardärer utan att ha det mer jämlikt i landet, som alltid har varit vår strävan. Men det betyder också att vi inte kan ta in fler som ökar vår BNP, då den beror av fler fängslade och fler kriminella. Eller fler poliser. Mer sjukvård av kriminella. Jo alla sådana utgifter räknas in i BNP. Alla varor och tjänster i ett land. Så därför är BNP per capita mer rättvisande. Vi får se om liberalerna åker ur riksdagen. Det är mycket möjligt. De ligger på två procent av väljarna nu. 

PS. 1,1 miljard kronor betalades ut till kriminella i sjukpenning. De går till korrupta läkare som gärna sjukskriver på falskt underlag. Si där hur våra pengar försvinner. Detta beror av att gäng behöver också vita inkomster för deklarationen. Så detta har satts i system. Vår välfärd ska inte användas så. DS. 

Alla begriper att det här inte är någon önskedröm. Så ser det bara ut i farbror Joakims serievärld. Pengar måste arbeta. Inte ligga i ett kassaskåp. De måste investeras. Eller fördelas i släkten. Så gör kloka människor. De sprider sin förmögenhet.

fredag 15 maj 2026

Barn tror de kan illskrika och förstöra

 I Akalla finns ett konditori som brukade ge smakprov till kunder. Barn upptäckte detta och ville också ha. De fick inte mer än lite så de började trakassera både personal och kunder. För oss på 50-talet fanns också ett konditori vid skolan. Det skulle aldrig ha fallit oss in att tänka oss att få gratis kakor. Vi köpte det vi hade råd med, en bulle eller så. Men skrikandet och övertagandet börjar nu redan på dagis. Förr illskrek aldrig barn på dagis, men det gör de nu. Det är barnens makt. 

För konditoriet Kaveh har detta gått för långt. Barnen sparkar på dörren och kastar saker mot fönstren. I vintras var ett fönster trasigt när personalen kom på morgonen. Det kostade 50 000 att få ett nytt. Då gick det för långt så samhället kopplades in. Men barnen fortsätter ändå. De vet att de gör fel, men gör så ändå. Småbrott som det här ursäktas av samhället och socialdemokraterna styr i Akalla. Låt barnen styra! 

Vuxna är rädda numera för barn. De vågar inte säga ifrån. Det här är åldrarna innan barnen rekryteras av gängen. Ägaren heter Ali av detta konditori. Kanske behövs det Mellanösterns uppfostran för att barnen ska begripa? Men nu blir de säkerligen glada åt att de får uppmärksamhet och vet hur de ska få det ännu mer. Tjejer är värre än killar säger ägaren. Herregud!


torsdag 14 maj 2026

Gökotta i dag

 Det är tradition att i dag lyssna efter göken i ottan och fira Kristi Himmelsfärd samtidigt. Det händer vid Gustavsbergs kyrka klockan 8 så inte så många hinner se detta innan det är över. Men det är också frukost plus föredrag om odling för att ha beredskap och resiliens gentemot framtiden. Resiliens betyder att uppbåda krafter för att klara störningar och kriser. Om att odla grönsaker för självhushållning. Sådana tider lever vi nu åter i eftersom det är krig lite varstans i världen. Det är tillbaka till 1950-talet åtminstone då människor odlade potatis för att klara sig. Jag var med när mina föräldrar gjorde så med häst och plog plus sättpotatis på Ingarö. 

tisdag 12 maj 2026

Familjen offer för Sverige

 Är det verkligen sant att familjen från Uzbekistan är ett offer för myndigheterna i Sverige? Den historien har gått genom pressen i Sverige och också citerats utomlands. För Sverige är ett så hemskt land. Familjen har varit här i över två decennier och rotat sig här och har en son. Han har till sist blivit svensk medborgare, men inte föräldrarna. Sonen är 21 år och har således fötts här i Sverige. De kom 2004 och han föddes 2005. 

Dock har familjen sammanlagt fått 47 negativa beslut från Migrationsverket plus dess domstolar under åren, men ändå hållit sig kvar här. De har kostat oss pengar genom juridik hela tiden fast de säger att de har arbetat och slitit. Här är hela den långa raden av beslut. Sonen säger att han har sambo och vänner i Sverige men att det inte är detsamma som föräldrar. 


måndag 11 maj 2026

Fotboll farligt för albaner i Kristianstad

 En släktfejd som har pågått sedan 2011 utmynnade i mord i lördags den 9 maj. Det var albaner som hade spelat fotboll sedan 2011 då ett par pojkar var i tolvårsåldern. Då gjorde en tackling att det blev slagsmål mellan föräldrarna. Också 2014 när pojkarna var 15 år gick det hett till. När en av pojkarna fintade sig förbi sin antagonist sade han "knulla din mamma" och tog tag i hans tröja. De båda pojkarna utbytte slag, men skildes åt. Då kom pappan och utdelade ett hårt slag mot den ene pojken. Han dömdes till skyddstillsyn.

I december 2023 orsakade en avsiktlig påkörning en bilolycka mellan dessa båda albanska släkter. Slagsmål utbröt. Två personer fördes till sjukhus och tre greps av polisen. 

I lördags så blev då en lillebror till en av de tacklande fotbollsspelarna från 2011 jagad av den andra släkten. Han blev knivskuren och blev inte äldre än 20 år. Han dog av en knivskärning i buken. Kaos utbröt på sjukhuset när släktingar körde honom dit, och det måste stänga ned med poliser utanför. Under natten till söndagen anhölls så tre bröder som är i 25-årsåldern. En av dem är den tacklande 12-åringen från 2011. 

Nu ska släktfejden fortsätta genom att fler mord sker. För albaner är noga med att försvara sin heder. Och nu ska en manlig släkting enligt uråldrig sedvanelag i Albanien mördas för att skulden ska betalas. Och så kan det nu fortsätta i generationer. Tills männen tar slut. Så har det blivit i det fredliga Sverige. Detta var vanligt även i Sverige för tusen år sedan, men så inrättades istället lagar från kungen och statens sida. Men vi har fått in mycket som är en tillbakagång till medeltiden från andra länder. 


Samhällets resurser går åt när albaner är indragna i en släktfejd. Här vaktar polisen Kristianstads sjukhus sedan en man mördats av den andra släkten. 

söndag 10 maj 2026

Stackars Putin ser sliten ut

När Putin framträdde den 9 maj på segerdagen i Moskva visades hans numera slitna och sorgsna ansikte. Fast han inte framträdde så länge utan höll ett kort tal och det hela vara över på 45 minuter, utan några paraderande stridsvagnar eller raketer. Han sade också att han ser slutet på den "militära operationen" mot Ukraina och kan tänka sig att låta Tyskland förhandla åt dem.

 Ja denna "speciella militära operation" som Putin brukar benämna detta krig är inne på sitt femte år. Medan under andra världskriget var Ryssland inblandat i strider nästan fyra år. Så den bild av Putin som nu framträder på fotografier visar hans besvikna och luttrade ansikte. Han pratar dock fortfarande om att Ryssland alltid segrar, men vi ser att han ljuger. Och ryssarna har insett vilket totalt misslyckande detta är. Fler och fler dödas i kriget eller skadas. Det lär sammanlagt vara så många som en miljon soldater som har dödats eller skadats i denna så enkla militära operation, som skulle vara över på någon vecka 2022. 

Putins ansikte den 9 maj på segerdagen då han framträdde i Moskva. Han är 73 år, men ser ut som om han snart är avsatt. Mycket besviken och rädd. Han kan inte längre hålla sitt ansikte neutralt och lugnt.