fredag 26 juni 2026

Kring 50 000 saknas i Venezuela

 Jordbävningar är trista. De går inte att rädda sig ifrån eftersom de kommer ganska oväntat. Så kan det följa en tsunami som det gjorde år 2004 då 543 svenskar omkom i Thailand. De var där på semester och det var också min barndomskompis Anneli med familj. De åkte fyra stycken och bara en kom tillbaka till Sverige. 

Så småningom med åldern så sörjs inte döda så hårt. För alla människor har under sina liv upplevt att släktingar, vänner och bekanta har gått bort av ålder, sjukdom eller olyckor. När min mamma dog var svårast för då var jag bara 22 år. Och hittade henne död. Astma. Sedan var det min sambo som dog 57 år gammal. Cancer. 

Venezuela är ett misslyckat land tyvärr med få resurser för att ta hand om alla skadade, men de ber inte om hjälp från andra länder, för de vill inte erkänna sin hjälplöshet. Det kommer att dröja många år innan denna jordbävning är avklarad, men den förra var för 100 år sedan så kanske kan landet återhämta sig. Dock har många länder nu begett sig dit för att hjälpa.

Situationen ekonomiskt och politiskt har länge präglats av instabilitet och korruption. I Venezuela finns ett svagt rättsskydd och för lite demokrati. Det förra presidentparet forslades till USA. De kidnappades av amerikansk militär och ska ställas inför rätta i USA. Därför lever de. 

Tidigare har många i befolkningen utvandrat för att det var så svårt att klara sig ekonomiskt. Men det lär bo 28 miljoner i landet.  Venezuela är ungefär dubbelt så stort som Sverige, men de flesta bor vid kusten. Klimatet är tropiskt. Där finns massor med olja, men ingenting av inkomsterna hade tagits till vara innan priset på olja sjönk, så därför blev landet ännu fattigare. 

Över sju miljoner människor har flytt landet. Det var Columbus som kom till Venezuela 1498. Landet var rikt på guld och silver och länge letade man efter El Dorado. En stad som skulle vara full av guld. Språket i landet är spanska och Venezuela betyder lilla Venedig eftersom det ursprungliga folket byggde sina hus på pålar. 


Hus på pålar i Maracaibosjön. De har säkert klarat jordbävningen som inträffade längre österut. Så har befolkningen länge byggt hus av tradition. 


Tårtkalas på Siggesta Gård

 Jag tittar aldrig på matprogram, men fastnade för tårtorna, som framställdes på Siggesta Gård här på Värmdö. Tävling förstås. Den avslutande finalen med tre tävlande gällde bröllopstårtor. Senare i år gifter sig en av mina söner, så jag ville se vad de framställde. De tre finalisterna gjorde en svart tårta, en grön och en mer traditionell. Det blev den mer traditionella som vann. Det här var ett tio år gammalt program, men för mig var det nytt. Jag hoppas det blir en riktigt god tårta senare i år! Så roligt med bröllop. 


 



Det blev den här tårtan som vann. Rätt traditionell med guld och vitt. 



torsdag 25 juni 2026

Sverige kan övertas av klansystem

I Sverige har vi ett 40-tal klaner som ägnar sig åt kriminalitet. Regeringen tillsatte förra året en utredning för att ta reda på mer om klaner. Den ska presenteras i augusti i år. Och eventuell lagstiftning blir således nästa regerings uppdrag. Migrationen har medfört parallella samhällen med egen syn på sociala band inom klanen som det viktigaste. Inte Sveriges lagar och bestämmelser. Detta motverkar den demokrati som finns i landet. 

Detta är ett gammalt problem, som dock har blivit större med den nyare invandring som har kommit under de senaste 10-20 åren. I Sverige har vi gått över från klaner eller ätter till att bli en stat under kung och regering sedan 1500-talet. Men detta har inte skett i många andra länder. Det var kungen som adlade många framstående personer i det svenska samhället från 1600-tal fram till 1809 års regeringsform. De belönades på så vis och blev tacksamma mot styret. Landet hölls ihop. Regeringsformen 1809 tog ifrån kungen den enväldiga makten. Han måste dela den med riksdagen. 

Denna flerhundraåriga utveckling har inte funnits i länder som exempelvis Somalia, Syrien och Afghanistan. Detta gäller Mellanöstern och norra Afrika. Hela klanen kan ställas till svars om någon begår brott eller kränker någon så kan hela klanen få ansvara. Då gäller inte landets lagar och förordningar. 

Vi i Sverige har svårt att förstå detta eftersom vi så länge har levt i ett samhälle underställt kung, regering, riksdag och olika domstolar. Dessutom har vi ett utbrett statligt tjänstemannasamhälle med kronofogde och polismyndighet. Samt skatteverk plus arbetsförmedling. Det finns mer än 200 myndigheter i Sverige. Något fler kvinnliga än manliga är anställda i staten. Drygt 162 000 människor arbetar för staten i Sverige. Medelåldern på dessa är över 45 år. Svensk bakgrund har nästan 80 procent av de anställda. 

Det lär ta lång tid innan vi blir övertagna av något annat folk än de ursprungliga svenskarna i vår demokrati. Det stora hotet anses vara inte klaner, men muslimer som har en annan syn än kristna på vad som är viktigt. Muslimer uppskattas dock till enbart kanske 10 procent av befolkningen. En källarlokal i Kärrtorp i Stockholm lär ha varit den första moskén redan år 1959. Muslimer kan uppgå till omkring 30 procent av befolkningen år 2050 om invandringen inte blir mindre och muslimer fortsätter att föda många barn. Siffrorna är osäkra eftersom religion inte registreras av stat eller kommun. 

Men vid en sådan utveckling så skapas parallella samhällen. Social norm, informell ordning blir vanlig och i nästa steg med politiskt tryck blir svensk lag kvar på papperet, men slutar ha betydelse. Farorna ligger numera vid att den svenska eliten slutar diskutera problem som upplevs som känsliga för vissa grupper. Ett samhälle som förlorar det offentliga språket för problem kan inte längre hantera dessa. Relationen mellan stat, individ, religion och familj förändras i enskilda steg, som verkar rimliga men som till slut förvandlar olika kommuner till parallellsamhällen och de som har svensk bakgrund flyttar om de kan.

Sådana utsatta områden, som klassats av polisen, finns i 65 olika områden i Stockholm, Göteborg, Örebro, Linköping och Borås bland andra. Här finns den långa listan över dessa områden. Enligt polisen har den myndigheten koll på vad som händer och utvecklingen går åt rätt håll. Inom socialdemokraterna har dock ofta kriminell och odemokratisk infiltration betecknats som rykten. Det mest kända exemplet är Botkyrka, där kriminella nätverk sägs ha påverkat maktkamper och maktskiften. 


Den här boken beskriver klansystemen i Sverige. Brottsligheten lär omsätta lika mycket som halva statsbudgeten i Sverige. Klanerna försöker placera sin medlemmar på centrala poster inom rättsväsende, politik och affärsvärlden. Klanerna inför även metoder för transfereringar och transaktioner, som är viktigare för klanens medlemmar än den svenska staten. 



onsdag 24 juni 2026

Joseph Said får livstid


 Det var Joseph Avraham Said som låg bakom sprängningen i Tumba där en mamma och hennes lilla dotter skadades svårt förra året. Han får nu livstids fängelse. Det betyder i praktiken minst 18 års inlåsning och denne Tiktok-profil är 30 år nu, så det lär svida en del för honom. Han har bekänt sig som anhängare till Rawa Majid och Foxtrots nätverk av kriminella. Även fyra andra har fått olika straff och den som kastade handgranaten får nästan 14 års fängelse. 

Mamman och hennes dotter var helt oskyldiga och den som skulle drabbats av handgranaten bodde i en våning ovanför dem. Mamman fick amputera sina skadade ben och flickan som var 4 år fick också svåra skador. Handgranaten detonerade vid fotändan av sängen, där de båda låg och sov. Flickan fick svåra krosskador. Det betyder ett livslångt lidande för familjen.

Det hela handlade om en knarkskuld på 500 000 kronor och för detta drabbades en helt oskyldig familj. Det gäller att veta ifall det finns kriminella i samma hus och att då vidta åtgärder för att skydda sig. Men det är inte så lätt för vanliga människor. Men naturligtvis skulle de inte ha sovit i detta rum om de anat vad som skulle komma. 


Den här kurden Joseph Avraham Said var den som låg bakom sprängningen av ett hus i Tumba. Han döms till livstids fängelse. 

tisdag 23 juni 2026

Sverige var aldrig som Downton Abbey

 I Sverige har vi haft och har en överklass, men den har inte gjort att det blev revolution som i Ryssland. Den höll sig på sin kant och behöll sina ägor, men var kloka nog att inte leva på klasskillnader. I Storbritannien blev det heller aldrig någon revolution, men andan från Downton Abbey lever kvar och landet har blivit beroende av invandring sedan de gick ur EU. 

Mindre än hälften av de 8 miljonerna invånare i London utgörs av vita engelsmän. Överklassen i landet räknas numer i några få procent, men de rika i staden behöver chaufförer, städare och betjänter precis som på Downton Abbeys tid. Så invandring är nödvändig med låga löner. För medelklassen har London dock blivit för dyrt. 

I Sverige så blev utvecklingen bättre för folket och vi är till en del beroende av invandrare, men inte på samma sätt som i Storbritannien. Vi har i hundratals år haft bönder, som ägde sin mark. De hade sin stolthet och var fria på ett annat sätt än de arrendatorer som tog hand om överklassens mark. Fortfarande äger denna lilla överklass i Storbritannien kring 30 procent av all jord. I Sverige ägs marken av staten till 20 procent av aktiebolag cirka 25 procent och av privata ägare omkring 300 000 personer till 48 procent. 

Missnöjet i Storbritannien är stort och som ni vet fick Keir Starmer avgå som premiärminister. Han ersätts dock av samma parti Labour med ännu en man. De två partier som har avlöst varandra sedan 1920-talet kan dock snart vara ute ur bilden. Bara en tredjedel av invånarna stödde Labour, men de vann ändå, eftersom landet är uppdelat i valkretsar där en man vinner. Valsystemet är gammalt, men kommer knappast att ändras. Det gör förmodligen att landet går åt vänster med nästa premiärminister, som sägs bli Andy Burnham, borgmästare i Manchester. Reform UK, högernationalistiskt, är det största partiet i dag bland väljarna men har inte fått makten ändå. Men kanske i nästa val till parlamentet. Det kan bli 2029. 

Här är tjänstefolket i Downton Abbey. Deras ättlingar har knappast blivit överklass nu på 2000-talet. 


måndag 22 juni 2026

Nu ska värmen ta död på oss

UPPDATERAT

 Se upp alla gamlingar och bebisar. Ni kommer inte att tåla den mörkröda värmen som inträffar snart. När vete sjutton för SMHI är inte så säkra i sina prognoser. Men där jag bor har det redan varit 27 grader varmt och ingen dog vad jag vet. Men det måste ju varnas för tänk om någon är ovetande om värmen?

Och nu har också två barn dött i värmen i Frankrike, sägs det. De kröp in i en bil i familjens garage och föräldrarna hade ingen uppsikt över dem. Mamman glömde sina barn när hon gick och handlade. Måste betraktas hårt som vållande till annans död. Åtminstone. Det är farligt att sätta sig i en bil även i en sommar med 20 plus och bli kvar där i solen. Bilar ska vara låsta. 

 Barn har också dött när de har badat för det var så varmt. I Storbritannien. Ja herregud säger jag. Jag minns att jag aldrig släppte barnen med ögonen när de badade. Eller också gick med dem i strandkanten. Och vi barn fick inte gå själva för att bada ens när vi var äldre. 

Just nu är det 18 grader och mulet där vi bor. Men naturligtvis ska alla vara inne och dricka mycket vatten om det går upp till 30 grader och över det. Ska bli så i slutet av veckan sägs det. 

23.6.2026

Fyrtio personer har dött när de har drunknat i Frankrike senaste sex dagarna. Antingen så vet inte människor längre hur man badar eller också kan de inte simma. Sorgligt i vilket fall! Varmaste natten på 79 år har också uppmätts. Så det var värmeböljor då också efter andra världskriget. Men ingen minns det förstås. 

25.6.2026

Nu är det dags! Ska bli uppåt 35 grader i östra Sverige, men inte där jag bor. Men bland annat över Kalmar, där bor min kompis som är 90 år. Hon började på DN samtidigt som jag. 

Här är senaste "värmesmockan" över Europa. Jo det gick upp en del här i Sverige också kring midsommar. Och det ska komma åter i slutet på veckan. 

söndag 21 juni 2026

Slöjan används som tvång i Sverige

Att kräva slöja på sin hustru i Sverige är ett sätt att förtrycka sin kvinna i vårt lössläppta land. För här kan kvinnor göra som de vill och då tar det hus i helvete hos männen.  Kvinnor kallas för lössläppta och smutsiga om inte något värre och måste ha slöja. Jag vill knappt längre nämna Annika Strandhäll, som är och har varit en galen feminist. Hon står på männens sida genom att säga att det är frivilligt att ta på sig slöja. Nej det är det inte ens i vårt land.

Våld som är sanktionerat av släkten är vanligt förekommande i klaner som har invandrat. Så fungerar stater där det är släkten som står för trygghet. Inte staten som bidrar och tar om hand som i Sverige. När en enskild medlem av en klan vill leva fritt i Sverige engageras hela släkten. Det är en kollektiv angelägenhet. 

En ny bok om detta är Marja Grills bok Hedersflickorna: Ett reportage om våld och vägen ut. Det handlar om Honey som inte lever fritt. Och Marja Grill är undersökande reporter på SVT. Den här boken skulle inte ha kunnat ges ut för 10-15 år sedan för då gällde det rasism, främlingsfientlighet eller islamofobi. För så liten kunskap fanns då om hur klanens föreställningar genomsyrar en släkt. Honeys mamma försöker få tillbaka vårdnaden av henne när hon har flytt 15 år gammal. När detta tas upp i Kammarrätten är det inte säkert att gå in för det finns 80 släktingar utanför som skriker att de vill tala med Honey. 

Här skrev jag tidigare om hedersmord. 



lördag 20 juni 2026

Kvinnor kräva östrogen

UPPDATERAT

 Jag måste säga att jag begriper inte riktigt den där östrogenbristen, som har uppstått. Själv åt jag p-piller tills jag träffade min sambo som jag levde med i 30 år. Det var så skönt att slippa p-piller för de gjorde mig till en annan människa. Jag blev trött och retlig och kände inte igen mig själv. När jag så slapp detta hormon blev jag åter den människa, som jag alltid hade varit. Så jag har sluppit denna påverkan i hela mitt liv sedan dess. Jag fick två barn, men det var exakt det vi ville. 

Att äta östrogen i klimakteriet eller efter det har jag inte haft behov av, för jag märkte knappt klimakteriet. Så jag begriper inte att kvinnor behöver fylla på med östrogen. Men naturligtvis är det synd om de kvinnor som är beroende av hormonet. För mig verkar det som om de är något slags knarkare, som måste ha ett hormon. 

Det sägs att det är bra med östrogen för då lever kvinnor längre. Personligen har jag inte så stort behov av att leva tills jag blir 100 år. I den tävlan ingår jag inte. Och hjärt-kärlsjukdom vet jag inte vad det är. Har aldrig drabbats av detta. Men kring 380 000 kvinnor behandlas nu med östrogen, dubbelt så många som för tio år sedan. Däremot vet jag att min svägerska dog i bröstcancer. Det sades vara en biverkan då på den tiden. Hon blev 49 år. 

Kanske tillhör jag en utdöende sorts kvinnor som klarar mig själv nu vid 80 års ålder och är frisk av mig själv. Jag går aldrig längre till läkare för jag vet hur jag ska hålla mig rätt så frisk. Har inte haft någon förkylning eller influensa sedan covid drabbade mig. Men det gick över av sig själv också. Har aldrig tagit vaccin mot detta. För mig framstår det helt enkelt som att kvinnor är i händerna på läkarvetenskapen och inte kan ta hand om sig själva. Men det är säkert fel? Jag önskar vi visste mer om detta. 

24.6.2026

I dag blir det marsch för östrogen i Almedalen under politikerveckan. För nu ska Sverige få detta läkemedel i stora mängder är tanken. Att det inte finns är för att det inte är så lönsamt i Sverige för läkemedelsbolagen. Så nu ska priset höjas också här. Så att det blir mer lönsamt för tillverkarna. 

PS. Det sägs att dessa kvinnor som saknar östrogen får svettningar har svårt att sova och dessutom får de rynkiga ansikten. Inget av detta stämmer på mig. Tydligen inte heller på miljoner andra kvinnor i Sverige, men naturligtvis ska de som inte själva kan åldras med behag få läkemedlet. DS. 

Här skrev jag om covid, som en spöklik sjukdom. 


Det är lätt att förstå att den här sortens kvinnor behöver östrogen. Men annars begriper jag det inte riktigt. 

fredag 19 juni 2026

Glad Midsommar!

 Jag önskar Glad Midsommar till alla! Denna ljusa tid på året då det är lätt att leva. Midsommaren är så välkommen! Är så skönt att vara hemmavid. Nedan vildväxande nypon. Vanlig buske där vi bor. Nypon är mycket nyttiga. 


torsdag 18 juni 2026

Våldet i Sverige

Tyvärr så finns det ett våld i landet, som aldrig fanns tidigare. Här kan ni se.  Det är inte något som jag har sett för jag åker aldrig buss. Men tydligen så kastar det kvinnliga busschauffören av en kvinna som inte har betalt sin biljett.