Kan man säga så? Att det är kristna mot muslimer nu igen. Nä det går väl inte. De båda fotbollslagen som möts i natt vid 04 består väl inte alls av några religiösa människor utan bara av fotbollsspelare som vill vinna. Eller? Men varför vill några manliga bekanta till mig tillbringa timmarna innan de ska gå och jobba på en bar och se matchen?
Kartagos örnar har laget från Tunisien som smeknamn och en namnkunnig spelare heter Hannibal. Historien gör genomslag också där. Tunisien har varit ett muslimskt land sedan 600-talet, men det togs bort som statsreligion år 2022. Dock tillhör landet fortfarande den islamska sfären och det ska främja muslimska värden.
Så betraktar man inte Sverige när det gäller fotboll. Fast tidningen Dagen säger att Gud har tagit klivet in i laget inför VM. Med korstecken, bibelord och Guds plan. Annars kallas laget blågult efter flaggan, som har en lång tradition i landet från 1500-talet och Gustav Vasa.
Men fotboll är inte särskilt mycket tankeverksamhet hos publiken utan mycket känslor, där länderna står mot varandra på ett fredligt sätt på en fotbollsplan. Istället för krig då. Vilket lag håller du på då? Den frågan fick mannen, som skulle se matchen i realtid nu i natt. Vet inte, sade han. Det är det nya korrekta svaret i denna tid. Att inte ens våga hålla på det egna landet. Utan mentalt koppla bort vilket land han bebor och där han har sina rötter. Annars är det väl hets mot folkgrupp?