måndag 23 juli 2018

Folket måste ta ansvar för sig självt

UPPDATERAT
Att det är slut med välfärden har vi vetat länge. Var och en måste klara sig själv. Inte något som man behöver lära de flesta i Sverige. Men nu skriver Karl Beijbom här att samhällskontraktet måste omförhandlas. Han tycker att medborgarna särskilt i Västmanland behöver upplysas om detta eftersom han skriver i Västmanlands läns tidning. Enligt Beijbom säger statsminister Löfven att valet blir en omröstning om välfärden. Vi är medborgare som betalar världens högsta skatter och sliter och jobbar mer än andra i EU och vi vill lösa ut vår belöning: att bli omhändertagna från vaggen till graven. Samtidigt har vi minst sjukhusbäddar per capita i hela EU. Omhändertagandet ska ske i hemmet om det alls ska ske. 

Jag känner till det eftersom jag vårdade min sambo i hemmet när han hade cancer. Visst fanns det personal som dök upp när vi behövde det. Också mitt i natten när han hade tryckt på larmet. Jag har följt honom så många gånger till vårdcentralen och sjukhus att jag nu sitter och drar mig för att ringa till vårdcentralen när jag antagligen har en vaxpropp i örat. Hör inget alls på ena örat.

Kommunerna kommer att vara skyldiga 1 000 miljarder kring 2024 enligt Svenska Kommuninvest och Beijbom. Det är staten och regeringen som har försvagat kommunernas ekonomi genom att vältra över kostnader på dem inom integrationspolitiken. Det håller inte och därför måste, enligt Beijbom, medborgarna ta ansvar för sin egen välfärd genom egna sjukförsäkringar och eget pensionssparande. 

"När stat, kommun och landsting inte kan leva upp till sina välfärdslöften måste vi medborgare själva och i samverkan med varandra ta ansvar för vår egen och vår gemensamma trygghet, i familjen, i nätverk, i kooperativ, i föreningar, i byalag, i marknadslösningar." Det menar Beijbom att vi måste göra.  

Jag vet inte vilka han vänder sig till för så har majoriteten av folket alltid levt. Jag och min släkt, som mestadels kommer från Västmanland, har alltid tagit ansvar för oss själva. Förmodligen är det en del av de nya medborgarna Beijbom menar. De som har kommit hit för att för alltid få bli försörjda och understödda av oss andra. Vi som har bott här i generationer och som är vana att klara oss på de sätt som går. Min mormor och morfar hade tio barn och dessa barn har i sin tur skaffat barn och de har också fått barn. Alla dessa generationer har levt så gott gick efter de begränsningar som fanns. Min generation och den förra har skapat de trygghetssystem som var till för oss. Men det var inte meningen att dessa resurser skulle spridas ut över världen och att vi som ordnade detta skulle sitta där med långa näsor.

I morgon ska jag ta mod till mig och söka vård på vårdcentralen för mitt döva öra. Jag har försökt att ordna också detta själv, men jag hör fortfarande ingenting. Trots användning av apotekets medel mot vaxpropp. Det är inte roligt att gå dit, senast jag var där akut var det med min sambo, för han hade svårt att andas. Han fick mycket god hjälp då fast vi kom in precis före stängning vid 17. Han fick en kortisonspruta. Jag minns inte så mycket mer av det besöket. Han har varit död nu i mer än tre år. Cancer i halsen är svårt. 
24.7.2018
Nä det finns inga tider på vårdcentralen. Inte förrän nästa vecka. Jag får försöka hitta någon som kan hjälpa mig någon annanstans.
9:38
Härligt jag får hjälp på Värmdö vårdcentral nu när Gustavsbergs vårdcentral (dit jag hör) inte kunde ta emot mig. 
13:47
Tack för hjälpen Värmdö vårdcentral. Bra service! Spolning av örat och två läkare kollade och jag hör inte alldeles utmärkt, men har fått örondroppar för detta. Det blir säkert bra. Hoppas jag. Framför mig ryckte brandkåren ut och naturligtvis så tittade trafikanterna på dem istället för på framförvarande bil. Krock på Grisslingerakan. Inte så farligt dock. Men hela vägen var blockerad på den sidan för det var bara en fil där. Brandkåren försvann i fjärran, vet inte var det brinner, men det lukade inte rök.
16:42
Jo det var i Stavsnäs det brann, men bara ett hektar mark. Ingenting ju, bara två fotbollsplaner. 
27.7.2018
Här skriver Sakine Madon att brandkåren måste sluta rekvirera brandmän utifrån mångfaldsprincipen och istället börja uppskatta erfarenhet och möjlighet att jobba med bränder. Ett känt fall är när Södertörns brandkår rekvirerade personer som inte klarade av jobbet och inte rökdykning och när två brandmän protesterade fick de veta att de inte var aktuella för anställning längre eftersom de inte "delade myndighetens värderingar". Säkerheten åsidosattes för att brandkåren skulle ligga rätt i tiden politiskt. JO har sagt om detta att repressalier inte är tillåtna för att de hade yttrat sig offentligt. De har yttrandefrihet.


Här är en del av släktingarna efter Alma och Gustaf som levde på 1800-1900-talet.
De var egendomslösa torpare och uppfostrade tio barn.
Det fanns inga sociala nätverk då.
Alla familjer fick ta hand om sig själva.

 Vi ättlingar träffades i Kärrbo Bygdegård utanför Västerås
i augusti 2013.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar