söndag 12 september 2021

Den 11 september 2001 vet jag var jag befann mig

 Här rasar torn nummer två. Se bilderna. Jag vet precis som de flesta som var i livet då och som förstod vad som hände var jag var. Jag satt hemma och såg allt i realtid. Det var ofattbart. Något som ingen hade trott skulle hända. Annars hade hela denna terrorattack kunnat stoppats. FBI och flera myndigheter visste om att det var terror på gång, men kaparna kunde ändå lära sig att flyga dessa stora flygplan i USA. Det fanns ju simulatorer. De 19 inblandade levde öppet och legalt i USA. 

Nästan 3 000 människor dog den dagen och fler än tusen är inte ens återfunna. Men det är som det brukar vara. Det måste hända något sådant här för att människor ska försvara sig emot det. Själv har jag inte flugit sedan 1999 så jag har sluppit alla kontroller på flygplatser. Terrordådet på Drottninggatan 2017 trodde ingen heller kunde hända, men ändå så gjorde det så. Då dog inte så många. Bara fem personer. Men detta har ändrat hela vårt synsätt. 

Men numera kan man bli anklagad för förtal om man säger att muslimer är extremister. Ett förtalsmål pågår just nu fast politikern i fråga Ann-Sofie Hermansson redan har blivit friad en gång. Hon har dessutom förlorat sitt politikerjobb. Men extremister ger sig aldrig. Det är mänsklighetens förbannelse att människor kan övertyga sig själva om att det är deras heliga rätt att tysta andra. 

Naturligtvis är vilken religion som helst som blir extrem inom en människa farlig för andra människor. När någon vill övertyga andra om, att vad de tror på är den enda rätta övertygelsen. Även om den är tusentals år gammal. Alla får ha vilken religion de vill, men gränsen går då de vill övertyga andra om samma sak. Och om de inte låter sig övertygas ska de tvingas till underkastelse. 

Det var rätt att flyga dessa båda plan in i tornen på Manhattan så trodde terroristerna. De som flög dem var som robotar, som var övertygade om att de skulle få stora belöningar i den muslimska himlen. Så dumt så minsta lilla barn kunde ha sagt sanningen till dem. Det finns överhuvudtaget inga belöningar, för att mörda människor. Bara idioter eller hjärntvättade psykiskt och mentalt sjuka personer kan tro så. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar