onsdag 27 juli 2022

Djurmarknaden i Wuhan orsakade coronapandemin

 Att det är farligt att förvara levande vilda djur intill varandra i trånga burar är självklart. Inte bara plågsamt för djuren utan också för att de kan smitta varandra med nya virus. Det var det som hände i Wuhan och som sedan stängde ned en stor del av världen med covid-19. Det är fem olika stånd på marknaden som är misstänkta. Helt otroligt! Dessa smittor har hållit på sedan 1950-talet då jag fick Asiaten och var väldigt sjuk, men överlevde. Sedan dess har jag klarat mig bra även sedan jag inte tog några sprutor mot den senaste sorten. Jag hade den förmodligen tidigt på 2020-talet då den bara hade varit igång ett par månader. 

Kina har förmågan att göra hela världen sjuk igen. Detta är absolut inte sista gången tror jag. Men uppenbarligen räcker det med att vara ordentligt sjuk en gång istället för att ständigt behöva vara i klorna på vaccinbranschen. Nu ska alla över 67 år ta en fjärde spruta. Helt onödigt om ni frågar mig. Men gör det alla ni som redan har tagit tre, inte kan det skada fast de påstår att man får lägre sexlust och ändå blir sjuk. Jag hoppas att Kina kan vidta åtgärder så att vi inte får fler influensor, men det är väl en nåd att stilla bedja om, vilket betyder att det går nog inte. 

Mårdhundar misstänks har spritt det nya viruset från marknaden i Wuhan. De kan bära olika smittor, som kan överföras till människor. Den kommer från Asien och är en invasiv främmande art i Europa. Den bekämpas här. 


Vilda djur hålls levande på marknaden i Wuhan och detta orsakade den världsomfattande senaste epidemin av coronaviruset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar