måndag 19 september 2022

I dag följer alla med drottningen

 Drottning Elizabeth begravs i dag om ni inte visste det. Det regnar där jag bor så det är perfekt att följa begravningståget i London. Jag har haft släktingar som blev 96 år. Det är en mycket bra ålder tycker jag för det betydde att jag fick veta mer om min mammas släkt. Hon som bara blev 43 år. Tragedier kan inte suddas ut av någon som lever länge, och drottning Elizabeth fick sin beskärda del av dem, men det är naturligtvis bra att någon vet vad som har försiggått och någon står som garant också i svåra tider. 

Hon gjorde det eftersom hon levde genom andra världskriget med sin kungafamilj. Precis som mina föräldrar gjorde så, levde genom andra världskriget. Min mormor var redan död då och min morfar dog strax efter kriget år 1946. Min farmor levde dock in på 50-talet (född 1888), vilket inte min farfar gjorde. Han dog på 30-talet. Min farmor var uppvuxen i relativ rikedom då med en pappa Maximilian Schenström, som var häradshövding, riksdagsman och satt i Västerås stadsfullmäktige. Han blev 87 år. Det hjälper att vara välbeställd, för att leva länge och att känna sig ha en uppgift i livet. 

Jag är ganska lik min farmor förstår jag sent omsider, fast jag alltid tyckt mig vara mest lik min mamma. Men jag tänker leva länge än - fyller 77 i år - men det är ingen ålder tycker jag. Jag är född med ljushet omkring mig eftersom det var strax efter kriget. Minns ingenting förstås utan har bara en känsla av att det var mycket ljust och att jag var ett välkommet barn. Detsamma var det säkerligen för drottning Elizabeth och hon slapp också växa upp med trycket på sig att bli drottning. Men blev det senare efter att hennes farbror Edvard VIII blev kär i en skild amerikanska och abdikerade. Då blev drottning Elizabeths far kung under namnet George VI år 1937 och när han dog 1952 blev hon drottning. Farväl denna tid och dess drottning!

Det är möjligt för många att följa detta begravningståg genom London eftersom tiden har förändrats när det gäller medierna. Så jag tänker vara hemma och se på TV. Det hela drar igång vid 11-tiden och BBC är den kanal jag gillar i sammanhanget. Nedan är vad som visades på BBC när jag skrev det här. Några bilder från hennes långa liv. Hela dagen får denna drottning i brittisk TV. 

Nedan också bilder från Westminster Abbey. 





Här nedan är hon på väg att bäras in i kyrkan Westminster Abbey. Där gifte hon sig och där kröntes hon. 




Och här nedan är hon i kyrkan. 



En sista bild från gravkapellet där Elizabeth II vilar med sin make och sina föräldrar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar