fredag 26 maj 2023

Advokaterna kan förlora sin försörjning av gängbrottsligheten

 Det bekymrar väldigt mycket Advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edwall Insulander att nuvarande regeringen försöker få bort gängbrottsligheten. Det hotar ju advokaternas försörjning. Men det säger hon naturligtvis inte utan hon är politisk och menar att vi glider iväg mot ett totalitärt samhälle. Faran är anonyma vittnen, hemlig övervakning och att utvisa gängkriminella innan brott har begåtts. 

Vi medborgare blir övervakade och har då inte samma frihet som för ett par år sedan, menar hon. Jag måste säga att jag känner mig inte alls övervakad, men så har jag aldrig begått några brott i mitt liv heller. Bara fått några parkeringsböter. Däremot känner jag mig bevakad av kriminella även om de inte har kommit åt mig eller mina pengar ännu. Det är en ständig risk man löper i vårt samhälle. 

Och att säga "vi medborgare" är att dra in oss alla i gängkriminalitet. Det menar hon väl inte? Varför får hon så mycket utrymme i SVT? Jo SVT håller på oppositionen så klart. Och hon menar väl inte att stoppa utbetalningar från transfereringssystemen är att glida iväg mot ett totalitärt samhälle? Det är en av åtgärderna som nu riksdagen vill införa för att komma åt gängkriminalitet. Så hon är emot riksdagen? Fördubblade straffvärden är också riksdagen med på och detta ska hålla gängen borta från gatorna. 

Dessutom finns det advokater som inte kan skilja på sig själva och brottslingarna. Som advokat Catrin Listad som hade en kärleksrelation med en kriminell gängmedlem, som också var hennes klient. Det dröjde ett par år innan hon blev utesluten och inte längre fick kalla sig advokat. Eller Ekrem Güngör och Amir Amdouni, som läckte uppgifter till kriminella när de var advokater och blev uteslutna till sist. De misstänktes sedan för allvarliga brott. 


Någon som blundar som denna generalsekreterare gör när hon pratar tror inte riktigt på vad hon säger. Annars ser man intervjuaren rakt i ögonen. 

Så bekymrad är programledaren Anders Holmberg vilket han ska vara naturligtvis. För regeringens åtgärder är för mycket åt höger enligt honom och detta program. Annars skulle det inte ha sänts. Här kan ni se hela 30 minuter med denna intervju. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar