tisdag 9 maj 2023

Jag är inte fransyska

 Jag bodde ett helt år i Frankrike i min ungdom, arbetade och tog examen i franska dessutom, men fransyska blev jag aldrig. Längtade hem för mycket. Jag är svensk sedan urminnes tider. Eller åtminstone sedan mina förfäder bodde i Småland och Västergötland. En soldat Gabriel Hjert bodde på Gertre soldattorp och föddes i Gillberga 1785. En annan Petter Mufs Jönsson föddes 1783 och var dragon vid Smålands grenadjärbataljon. Och så har vi då båtsman Anders Efling Ahlgren som föddes 1795 och som var vid Södra Roslags båtmansregemente, Södra Evlinge rote, Ingarö Värmdö. 

Dessa tre var också gifta och skaffade barn. Mina tre manliga förfäder var födda och levde fem generationer före mig. Då är jag svensk och kan inte vara något annat. Har skrivit om detta i min tredje bok I Ormbärarens tid. Den handlar mest om släkten på min mammas sida för jag vet mest om den. Men släkten Schenström fanns på min pappas sida och de var borgmästare och brukspatroner under 1800-talet. Min farmors far Maximilian Schenström var med och beslutade om järnvägen till Västerås. Så har mina släkter byggt upp Sverige.

För mig är det lite obegripligt att någon som kommer utifrån genast vill bli svensk. Det kan ju inte stämma. De vill förstås ta del av det välstånd som mina släkter bland andra har varit med och arbetat fram i landet. Den sista svälten i Sverige var under åren 1867-1869 eftersom vädret var så kallt att snön låg kvar vid midsommar i Norrland. Under 1900-talet blev det bättre i landet eftersom vi undvek att vara med i de stora världskrigen. Och det blev långsamt varmare. 

Det är klart att människor som kommer från en massa olika länder inte är lika i sina uppfattningar. För inte så länge sedan var skåningar och norrlänningar också olika och det är de delvis än i denna dag. Här på Värmdö ville de inte ha kontakt med stockholmare, fast det är bara några få mil mellan kommunerna. De i skärgården tyckte att de klarade sig bra ändå. Här hade ju i Gustavsberg år 1825 en fin fabrik för porslin startats av en grosshandlare. Och redan på 1600-talet så anlades ett tegelbruk i Farsta vik av Gustav Gabrielsson Oxenstierna och hans hustru Maria de la Gardie. Till minne av denne Oxenstierna kallades orten senare för Gustavsberg.  

Medborgarskap kan många få i Sverige också de som har mördat som tonåringar. Men är de svenska då? Inte enligt min uppfattning. Deras uppfattning om rätt och fel finns inte utan de vill bara bli sedda och rika på sina brott. Det finns ingen nation som tillstyrker detta och ger dem medborgarskap på sådana meriter utom Sverige vad jag känner till. Drygt 300 000 kanadensare har svenska rötter. Min styvfar hade farbröder som utvandrade till Kanada, för de kunde inte försörja sig här. Numera känner sig dessa farbröders ättlingar som kanadensare, men det tog några generationer. 

Det är nog att se fram emot att några generationer hinner passera innan alla känner sig som svenskar, en smula åtminstone. Nu är ju invandrarnas barn mer kriminella än de själva har varit. Tyvärr så går det inte åt rätt håll. Förr i tiden var det kristna som kom till landet, men så är det inte längre. Det finns kring 800 000 muslimer i Sverige. Fanns knappt någon på 1950-talet.

PS. När reportern skulle berätta om Trump som fällts nu i ett våldtäktsfall och dömts till 5 miljoner i skadestånd till E Jean Carroll så kunde han inte skilja på han och hon eller honom och henne. Det måste ha varit medvetet. Så dålig var inte hans svenska. Det hände i Morgonstudion den 10 maj. Hoppas han fick en uppsträckning av redaktionen. Han heter Fouad Youcefi. DS. 

Här är jag och en del av mina kusiner på en släktträff för tio år sedan. Eftersom mormor födde tio barn blev också kusinerna många. Sysslingarna blev något 40-tal efter dessa kusiner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar