onsdag 14 februari 2024

Romansbedrägerier i dag på Alla Hjärtans egen dag

 Alla som blir lurade på nätet och utsatta för bedrägerier borde gå en kurs i hur nätet fungerar. Men tyvärr är detta inte fallet utan nätet är som om människor träffas i verkligheten och litar på varandra. Det kan alla nätbedragna berätta. En av dem är Violet Pettersson som fortfarande betalar av de lån hon tog för att hennes älskade skulle komma hem till Kanada. 

Personligen får jag också ofta förfrågningar om att bli vän med män som är änklingar och så gärna vill komma i kontakt med mig på facebook. Jag tar snabbt bort alla dessa. Jag är vaccinerad mot denna längtan efter kärlek som tydligen så många kvinnor (eller män) har för de har stannat i växten när det gäller känslor. De har inte fått tillräckligt utlopp för dessa djupa romantiska inneboende emotioner och detta gör dem sårbara. 

Violet Pettersson blev lurad på 400 000 kronor av en man som påstod att han var en sekreterare från utrikesdepartementet i Kanada. Hon är diakon och ska sålunda hjälpa människor. Tydligen var hennes ensamhet så stor att hon inte själv kunde inse vad som hände. Men hon fick hjälp av sonen att vakna. Bedragaren fanns i Ghana i Afrika. Men pengarna var borta. Efter detta har hon startat en förening som heter Stoppa romansbedrägerier. 

En bok som handlar om detta är den här: Drömmen om Tom Walter. Iris är fattigpensionär men blir kontaktad av Tom Walter på facebook. När hon har fått sin lägenhet förvandlad till bostadsrätt och blivit rik, så blir hon kontaktad av Tom Walter. Han säger sig vara amerikansk militär stationerad i Afghanistan. Denna bok beskriver hur äldre, som är ensamma blir uppvaktade på ett sätt de aldrig har blivit i det verkliga livet och således kan manipuleras. Det är en bok om att bli äldre, om längtan efter kärlek och skam när det upptäcks vara bedrägeri. Om ensamhet hos människor och om hur sociala medier utnyttjas. 

Ha en trevlig Alla Hjärtans dag trots allt. Själv är jag vaccinerad mot bedragare genom den långa kärlek jag upplevde med min sambo Olle Blomkvist. Det är så sorgligt att inte alla har fått uppleva en sådan kärlek. Jag drömmer ofta om honom på nätterna. Gjorde det i natt också och vi lever vardagsliv där som vanligt. Han dog fysiskt för nio år sedan i cancer, men han lever ändå kvar inom mig. Jag har beskrivit detta i min bok som kom förra året Innan glädjen infinner sig. 

Här skrev jag tidigare om bedrägerier mot äldre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar