söndag 4 februari 2024

Tre sprängningar och två män skjutna och mördade

Jag har lovat mig själv att strunta i alla mord och sprängningar för det händer ju varje dag och då är det inga nyheter. Men jag hade fel för dessa våldshandlingar går inte att bortse ifrån. De är för grova. Så här har vi aldrig haft det i landet Sverige, mitt land där det brukade sitta kring 3 000 i fängelse när jag var ung, men den siffran har nu beräknats stiga till tio gånger högre. Men har dubblats tills nu. Och vilka sitter då där? Jag har hört av en fängelsekund att han uppmärksammades av arrestpersonalen för han var verkligen helt svensk. Inte utifrån kommande. 

Så det har varit tre sprängningar de tre senaste dagarna - senast i Vällingby och Gävle - och nu mördades två män i Grimmered sydväst om Göteborg. Från den stadsdelen kom vår världskändis Ingemar Johansson. Boxaren ni vet. Men numera skjuts det där också. Något mer vet jag inte om den stadsdelen, men det lär finnas mest villor där. Det var 363 skjutningar förra året enligt polisen. Men tack och lov dog inte så många för detta är män som skjuter som krattor. Det är 53 döda enligt polisen under 2023. Men det medför att vården får ta hand om skadade som om det vore krig. Enligt polisen vårdades 109 för skottskador.

Men jag kan trösta er med att om 20 år eller så ser Sverige helt annorlunda ut. Då är alla importerade brottslingar döda eller rätt gamla så de orkar inte längre hålla på med detta. Eller så har de flyttat till sina hemländer igen. Tänk på Rawa Majid som är 37 nu. Han orkar inte längre utföra brotten själv utan har flytt utomlands. Till Turkiet. Där han kan beveka myndigheterna genom mutor och bli turkisk medborgare. Men hans nätverk bryts sönder i detta nu och det kommer inte att bestå. 

En befinner sig i Turkiet och den andre i Mexiko enligt uppgifter hos polisen. Världsomspännande kriminalitet. Men det kommer att ta slut. Bara en tidsfråga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar