måndag 1 april 2024

Nu är det redan april och Ven måste grävas bort

 Ja kära nån nu är det redan 1 april och Ven ska omvandlas till marinbas och 500 meter måste tas bort av ön för att hangarfartygen ska kunna vända säkert. Nä det är förstås ljug. För som sagt det är ju första april. Själv ljuger jag inte för det finns så mycket elände i världen så ingenting verkar omöjligt i denna jämmerdal. Därför tröttnade jag också på att skriva. 

Blev tvungen att vila upp mig för det gick inte att läsa nyheterna längre för varje dag fanns där sprängningar, mordförsök och mord i mitt gamla fädernesland. Nu har jag lärt mig att sålla hårt i allt. Och det går inte åt så mycket tid längre till att hålla sig à jour. Annars kunde jag sitta halva dagen och ta mig igenom vad som stod på i världen. 

Fick svår abstinens av allt detta och var tvungen att vila upp mig. Det var läkarens order. Nä inte heller sant. Jag går inte till läkare om jag kan slippa. Men lycklig är jag, precis som alla undersökningar har konstaterat. Man blir verkligen lyckligare med ålder. Det beror av allt som man har tagit sig igenom i det långa liv som har passerat. 

De flesta av mina gamla kompisar lever inte ens längre. Bara en sådan sak. Där står jag och andra snart ensamma kvar, men det är inte sorgligt utan roligt att bli äldre. Även om det finns krämpor så är det gott att leva. 

Men samtidigt så försvinner världen en smula ju längre man lever. Det är inget för ungdomen att begripa för de ska uppleva allt och lära sig av sina konkreta liv, men när man så lever sista tredjedelen eller fjärde- eller femtedelen av sitt liv så börjar världen där ute att långsamt försvagas i konturerna och suddas ut en smula. 

Detta beror av att man förbereder sig för den stora övergången till ett annat stadium. Precis som det var innan man föddes. Eller som min sambo sade eftertänksamt när han betraktade sina små barn: det är så mycket de behöver lära sig. Jo det stämmer, men det är med glädje som alla kastar sig in i detta äventyr som kallas livet på jorden. 

Ha nu en glad första april och bli inte lurade av de stackars små skämten i medierna. Var glad att några ännu orkar skämta i denna söndertrasade tid. Detta som är en kvarleva från någon forntida hednisk fest som ordnades för att fira vårens ankomst! Och att man (dvs jag och några gamlingar till) överlevde vintern ännu en gång. 

Den allra käraste släkten uppenbarade sig med presenter i denna vårens tid. Tack för att ni finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar