torsdag 11 december 2014

Ingen el kalla vintrar

UPPDATERAT
Elpriset kan bli hundra gånger dyrare och elen stryps så att det blir mörkt i landet i värsta fall under kalla vintrar. Allt är en del av vår självplågande miljöpolitik, där vi är näst bäst i världen. Ja, ja snart är det jul och vi får väl hamstra stearinljus, fotogen och batterier om vårt välfärdssamhälle inte kan ens ge oss el till rimliga priser. Eller gå ut i skogen och samla in ved och lysa upp mörkret med vårdkasar. Sådana som tändes förr för att varna. 

Det är väl fullt troligt att vi kommer att piska oss själva i gammal god Ingmar Bergman-anda vi stackare som har valt att bo här i den mörka och kalla Norden. Här ute i obygden där vi bor är det mycket mörkt. Det finns knappt gatlyse och naturligtvis var det inbrott i dagarna i närheten. Rövarna är gängse så det gäller att se om sitt hus.

Själv är jag strängt upptagen med att fixa det praktiska efter min sambo Olle Blomkvists bortgång. Ni hittar inte så mycket om honom på min vanliga blogg eftersom han var en mycket privat person, fast han var journalist, men han ville inte ha sitt namn i onödan i offentligheten. Inte så länge han levde.

Dock har jag en bild av honom i min dator som är signifikativ. Det är när han kramar vår ek, som står här. I vår ekbacke. Den är nog ett par hundra år eller så. Det krävdes mer än en person för att nå runt den och jag ville ta bilden för att visa på detta. Min sambo hann be myndigheterna om att kulturminnesmärka den innan han gick bort. Förr i världen var ekar guld värda eftersom virket behövdes till skeppen. Men numera uppskattas de ej till fullo. Jag tycker om skuggan av lövet (dock ej eklöv utan förmodligen fläder) som finns på hans rygg. Det symboliserar den omfamnande naturen. Att naturen tar hand om oss människor också. Vi ser det alltid tvärtom numera, att vi måste ta hand om naturen. Bilden togs den 23 juni i år.
17:49
För övrigt hotas kusten av stormen Alexander som lär träffa södra Sverige. Eller rättare sagt sydvästra delen av landet. Jag är alltid glad över att bo på den östra sidan, där det för det mesta är lugnare. Hoppas att vi slipper stormen, men snö lär vi få på lördag om man kan tro på väderprofeterna. Det ser jag fram emot. Allt som lyser upp är bra!

4 kommentarer:

  1. Olle och eken. Vilket fint minne. Ann du är ofattbart stark mitt i din sorg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gitta! Jag vill inte sörja att han är borta utan hylla hans liv. Jag ser honom för mitt inre öga gå omkring i himlen med vår hund Lukas på härliga blomsterängar och med ständig sol och lagom varmt. Raka motsatsen till här således. Som jag sade till honom när jag stod bredvid hans säng på sjukhuset och tog farväl: Vi ses snart. Om någon dag eller så för jag har hört att det inte finns någon tid på andra sidan. Så mer tid än så blir det inte där.

      Radera
    2. Så vackert! Mystiskt. Vill sända en blomma till hans minne..Varma kramar från mej

      Radera