tisdag 23 december 2014

Reflexväst är bra

En kvinna dog i går tillsammans med en av de hundar hon var ute och rastade. Den andra hunden blev omhändertagen av polisen. Det hände i Aneby i Småland där mörkret är väl så djupt som någon annanstans där det inte är snö. Hon blev överkörd. Själv började jag använda reflexväst när jag skulle gå ut med Lukas i det svarta mörkret som finns här ute. Några gatlyktor har vi, men annars blir det kolsvart. 

Det märks direkt när jag går ut med reflexväst. Bilarna bländar av så jag slipper bli blind av helljuset och de ser mig som fotgängare på ett par hundra meters avstånd. Det räcker. Lukas hade också reflex på sig så att bilisterna skulle se att det var ett ekipage som var ute och gick.

Kvinnan som dog igår var i 65-årsåldern och en 50-årig man är anhållen för vållande till annans död. Så tråkigt. Ta det lugnt ifall ni behöver köra i mörkret. Och använd reflexväst ni som går!

Bilisterna tror då att det är byggjobbare eller andra på vägen med reflexväst och saktar automatiskt ned. Ingen vill köra ihjäl en annan människa. Lille Lukas dog av ålderdom 16 år och 2 månader gammal till slut. Över hundra år i hundår. Han ligger begravd i vår trädgård sedan i somras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar