onsdag 21 januari 2015

Uppdrag granskning handlar om judar

Det är ett rätt förutsägbart reportage ikväll klockan 20 i SVT1 om reportrar som går runt som judar i Malmö, utklädda i judiska symboler: kippa och davidsstjärna och vad de blir utsatta för. De människor de möter går runt i sina föreställningar om människor. Judar är de som plågar människor i Mellanöstern. Så tycker ungdomarna. De har inte något annat än detta att gå efter och inte något mer att sätta istället för dessa tankar och åsikter, som inte är deras, men som de har övertagit någonstans ifrån.

Själv är jag uppfostrad att inte döma människor efter deras yttre och när jag var liten gjorde jag inte det, utan väntade tills jag kände de jag mötte bättre. Numera dömer jag människor mer efter hur de ser ut, för med stigande ålder, måste man inte alltid börja om från början med varje ny människa. Det går att se igenom dem på ett enklare sätt genom erfarenheten man har samlat på sig genom livet.

För tjugo år sedan eller så tänkte jag aldrig på vad människor var för något: om de var judar, muslimer, kristna, buddhister eller asatroende. Numera påminns vi varje dag om vad alla är i religiösa eller nationella termer. Trist. För egen del skulle jag gärna slippa få religioner nedkörda i halsen. Låt människor utöva sina religioner, men inte tjata ihjäl andra om dem. Det räcker så gott med politik utan inblandning av religion. Att bära sin religion utanpå sig själv som symboler visar bara att man inte är en egen utvecklad människa, tycker jag, utan måste stödja sig på en kollektiv tro, som andra har hittat på. 

Nästa vecka kommer Uppdrag granskning att handla om islamofobi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar