fredag 9 januari 2015

Jag gillar inte heller sverigedemokraterna

UPPDATERAT
Har aldrig gjort det. Gillat sverigedemokraterna. Men att som Veronica Palm (s) nu gör polisanmäler en kommentar, som Björn Söder (sd) har skrivit på Facebook är bara trams, tycker jag.

Hon menar att denna kommentar "Fredens religion har visat sitt ansikte." måste testas för hets mot folkgrupp. Folkgrupp är inte någon religion, utan möjligen människor som utövar en religion. Man kan säga att "kristendomen är åt helvete" utan att det är hets mot folkgrupp eller att "katolicismen är förfärlig" eller "visar sitt ansikte när de vill förbjuda aborter". Detta har människor rätt att säga utan att bli polisanmälda.

Detta är inte hets mot folkgrupp, utan det här som Veronica Palm nu gör, är en fortsättning på de hätska angrepp, som förekommer numera i vår riksdag. Här ett exempel när vänsterpartisten Rossana Dinamarca anmäldes för hets mot folkgrupp, när hon hade en tröja på sig där det stod att sd=rasister. Det fanns ingen grund för någon förundersökning konstaterade JK den gången. 
12:32
Så har också Sveriges Unga Muslimer anmält Björn Söder (sd) för samma uttalande, men det tycker jag absolut att de ska göra. Det är deras självklara rätt att göra, precis som Sveriges Unga Kristna ska anmäla om deras religion blir utsatta för tillmälen. Nähä det finns visst ingen sådan organisation, men Sveriges Unga Katoliker finns. Dock verkar de ha annat för sig än att anmäla saker till polisen.

Det svåra med muslimer är att detta inte bara är en religion utan den är också politisk. I Europa och andra delar av världen har vi skilt på tro och politik. Visst kan jag tycka att jag tillhör en kristen kultur, för jag är uppfostrad i den andan och döpt och konfirmerad, fast gick ur kyrkan när jag var ung. Och i går begravde vi min sambo borgerligt. Att blanda ihop politik, som jag tycker ska vara handfast och förnuftig med tro är inte bra. Tro för ni göra i kyrkan, hette det förr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar