söndag 28 juni 2015

Sjukvården fungerar bra

Jo den upptäckten gjorde Mats Knutson, 51 år och journalistankare på SVT, när han själv fick en hjärtinfarkt natten mot lördagen. Han försökte först förtränga detta eftersom han skulle åka iväg till politikerveckan på Gotland och Almedalen. 

Han berättade det inte för familjen fast han hade de klassiska symptomen med ont och att det strålade ut i armen. Han tänkte att det bara var stress. När han smög iväg och ringde en kompis som är hjärtläkare fick han höra att han absolut skulle åka direkt till Södersjukhuset. Och då begrep han att han kunde dö av sin egen dumhet.

Jag kan intyga att Södersjukhuset fungerar väldigt bra. Min sambo låg där förra sommaren och han har också åkt in akut dit. Tyvärr hade han inte en så "enkel" åkomma som hjärtinfarkt, utan cancer. Men den vård han fick var absolut i toppklass. 

Efter att han var död fick jag en enkät med posten med frågor om vården och jag kunde där intyga att den fungerar väldigt bra. Både där på Södersjukhuset och på Nacka sjukhus, där han fick palliativ vård. Tyvärr kan inte alla patienter räddas, men det är beundransvärt att de orkar arbeta på ett bra sätt med döende på avdelning 22 och även att ta hand om anhöriga på ett alldeles utmärkt sätt.



Bilder tagna alldeles nyss vid 19-tiden
På alla tre bilderna
finns det vikingar som ror
allt vad de orkar
Fick springa för att hänga med

Jag råkade gå förbi just när de kom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar