lördag 20 juni 2015

Lena Olin misshandlades av Örjan Ramberg

UPPDATERAT
Jo det måste väl vara Örjan Ramberg, som Lena Olin var livrädd för i sin ungdom. Jag har aldrig begripit vad de vackra skådespelardamerna har sett hos den karln. Ewa Fröling var också sambo med honom. Men jag vet att han var en misshandlare. Lena Olin pratade om detta i sitt Sommarprogram i dag. Hon är först ut av alla. Men hon har också tackat Örjan Ramberg för det svåra förhållandet, annars hade hon kanske aldrig gett sig ut i världen. Hon tog sin son Auguste under armen och gav sig iväg. Så där är livet. Vi behöver också de svåra upplevelserna för att gå framåt. 

Hon har haft mycket tunga bördor genom livet. Det tror vi inte gärna om vackra människor, men de får sitt precis som vanliga fula dödliga. Hennes bror dog i cancer som tioåring och hennes pappa Stig Olin, som också var en stor kändis, fick hjärnblödning och blev personlighetsförändrad redan som 38-åring. Hon var anorektiker som 14-åring och hotades med sjukhus. Då började hon äta. Jag minns min intervju med henne för DN när hon hade gjort filmen Varats olidliga lätthet och slagit igenom. Hon var en mjuk och härligt vacker kvinna. Sårbar. Naturligtvis. Fotografen tog bilder av henne inne på Liljevalchs. Jag minns dem än.
1.3.2016
Att så många går in och tittar här nu kan bero av att hon är född den 22 mars och det var också Josefin Nilsson, som dog i går. Men tro nu inte på siffermagi är ni snälla. Det är bara sällskapslekar. Josefin Nilsson var sjuk kroppsligt sett. Bara så ni vet. Här skrev jag om henne. 
6.3.2016
Örjan Ramberg verkar vara Bad Boy nummer ett i Sverige om jag nu ska tro allt jag hittar om honom på nätet. För bedrövligt att han aldrig anmäldes till polisen om ens hälften av det är sant. Och han har också misshandlat Josefin Nilsson. De andra två som betecknas som bad boys har inte mycket att komma med i sammanhanget: Mikael Persbrandt och Thorsten Flink. Men nu är ju Örjan Ramberg pensionär och har framträtt hos Malou von Sivers och försöker att ändra denna bild av sig själv. Ja herregud inte orkar karln slåss längre när han är så gammal. Det förstår jag. Jag själv avskyr kvinnomisshandlare. Min mamma råkade ut för en sådan i slutet av sitt liv. Jag har fortfarande inte förlåtit honom för vad han gjorde.
18.11.2017
Ja nu har Expressen hittat Örjan Ramberg och intervjuat honom apropå att det är han som pekas ut som skurken på Dramaten. Men han förnekar naturligtvis allt. Han är inte värre än någon annan för alla både män och kvinnor bär sig illa åt i relationer, säger han. Han är under utredning på Dramaten för trakasserier. Men han vet sig inte ha hört något på närmare 20 år om sådant på Dramaten. De som höll på är borta, döda eller finns inte längre i huset, säger han.
22.3.2019
I dag fyller Lena Olin 64 år, men hon är inte för gammal för nya jobb, utan är aktuell nu igen med en TV-serie med Al Pacino "The Hunt". Det är en amerikansk thriller, där de jagar nazister på 70-talet i New York. De har upptäckt att det lever hundratals högt rankade nazister där som konspirerar för att skapa ett Fjärde Rike i USA.
23.3.2019
Här skrev jag i dag om Josefin Nilsson. Om att det var en tystnadens överenskommelse som gjorde att jag inte begrep förrän i dag att hon blev utsatt av Örjan Ramberg för en misshandel, som gjorde henne fysiskt och psykiskt handikappad. 
28.3.2019
Jag skrev om de inlägg på min blogg som fått flest besökare. Mer än 900 000 på tre berättelser om kvinnor/flickor utsatta för män. Det betyder att problemet med mord, våldtäkter och övergrepp på kvinnor/flickor är ett mycket stort problem i vårt samhälle i dag på alla nivåer. Det är helt enkelt vardag fortfarande och ingenting har hänt under de drygt 70 år som jag har levt. Det hänger på kvinnorna och inte på männen att det blir bättre. Männen ändrar sig inte. Se på Örjan Ramberg som är nästan lika gammal som jag själv. Ett stort problem är den avundsjuka och det misstroende som uppstår mellan de förtryckta så att de i sin tur slåss om den "store mannen".
16:58
Min första bok heter Ett Sekel av Tystnad och den kom ut 2006. Och i dag talades det hela tiden om "tystnadens kultur", som har funnits på Dramaten. Ja den har nog behärskat hela vårt samhälle och gör så än i denna dag. Jag skrev om detta här. 
31.3.2019
Förutom att Örjan Ramberg har fått medalj av kungen under 2000-talet har han tredubblat sin inkomst till närmare en miljon kronor det senaste året. Så nu kan han naturligtvis dra sig tillbaka och njuta av sin ålderdom. Som sagt han är nästan lika gammal som jag är och kan förstås leva gott på det han har tjänat. Plus sin pension. Han har fyllt 71 år och pensionen blir inte högre efter att man arbetat till 70 år i Sverige. Hans pappa övergav familjen när han var två år och han har haft en anfader som var sinnessjuk. Denne släkting försökte mörda sin fru. Han hette Simon Douzette.


Det här vackra huset i Vaxholm äger Lena Olin.
Hon och maken Lasse Hallström har också ett sommarhus i Skåne. 

7 kommentarer:

  1. Och varför går massor med människor in på detta inlägg nu? Ibland är internet obegripligt.

    SvaraRadera
  2. Tror snarare att kopplingen som får att folk hittar hit nu är Örjan Ramberg och inte födelsedatumet.

    SvaraRadera
  3. Det handlar nog om Josefin Nilssons död och att Örjan Ramberg
    skall ha gjort henne illa också ...

    F ö såg jsg just Örjan i en mindre roll i den prisbelönta TV4serien
    Solsidan (repriseras i TV12 just nu) häromkvällen. Där hade den
    åldrande kvinnokarlen ihop det med MONA MALM (!), som spelar mamma
    till Felix Herngren och svärmor till Mia Skäringer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättvist! Hon är bara tretton år äldre än vad han är. Ninna Prage 32 år lär ha varit hans senaste flamma. Åtminstone förra året.

      Radera
  4. Och inget är nytt under solen.

    SvaraRadera
  5. Jag vill inte lägga en skattekrona på ”finkultur” Dramaten, i alla fall inte så länge det råder personalpolitik med ”låt gå” mentalitet. En arbetsplats där patetiska ”geniala män” som inte kan uppföra sig fortsatt får mästra. Dessa karaktärer är parasiter, dom tär på vårt samhälle och bör tas från all makt.

    SvaraRadera