onsdag 8 februari 2017

Det underbara Sverige

UPPDATERAT
Här ser ni familjen Alababidi och Almubyed. De har döttrarna Mira och Suzan och bor fyra personer på 32 kvadratmeter i en barack Värmdö kommun har satt upp. Kommunen kallar detta småhus och där finns två rum som föräldrarna har gett till sina döttrar. Själva sover de på en soffa i köket. Otroligt! Så bodde mina morföräldrar för 100 år sedan och nu är vi där igen. 

Värmdö kommun har erbjudit en tom barack till dem för det är vad kommunen har varit tvungen till enligt lag. Frivilliga insatser var nödvändiga för att de skulle ha möbler och annat. Det är u-hjälp i Sverige. Jag tycker det är bedrövligt att politiker har ställt till det både på regeringsnivå och kommunal nivå. Värmdö ska ta emot 300 nya svenskar med uppehållstillstånd i år. Själva boendesituationen är väldigt dålig, men familjen säger naturligtvis att de trivs. Vad ska de göra? Och Mitt i Värmdö har gjort en så gullig artikel som möjligt om dem. Och om alla frivilliga som har hjälpt till.

Jag minns från min barndom en familj som bodde liknande på Värmdö, men det var på sommaren. Annars hade de lägenhet i stan. Och mamman i den familjen sade ständigt: ut ungar. Det gick inte att vara inomhus. Familjen nu i Värmdö säger att de trodde att det skulle vara lite större, men att det blev bra när de hade packat upp. Vad ska de säga? Själv så skäms jag över att kommunen har sysslat med detaljplanen för området i alla de snart de 30 år jag har bott här i närheten av barackerna. Och det var länge byggförbud på grund av vattten- och avloppssituationen. Men här slängdes barackerna upp på två månader på jordbruksmark. Kommunen hade inte tid att invänta bygglov. Och hela området är fortfarande en byggarbetsplats eftersom det ska bli 14 baracker till. Förutom de 16 som nu är uppsatta. 

Det var byggförbud när vi flyttade hit 1987 till en sommarstuga vi köpte. Den var på 50 kvadratmeter och det gick bra med ett litet barn på 2,5 år, men när vi fick ett barn till så byggde vi ut. Vi fick undantag av kommunen. Vi visste att vi hade resurser eftersom vi föddes i Sverige och hade bra jobb och bra löner. Och sedan dess har huset fungerat för oss. Och tomten. Men här ska den nytillkomna familjen bo i upp till två år. På nåder. Utan att veta vart de ska ta vägen sedan i Sverige. Jag skäms över att landet är så illa rustat för nytillkomna.

Här har jag tidigare skrivit om detta. Och också här. Samt här i Mitt i Värmdö. 

9.2.2016
Det blev ett intressant socialt experiment i går när jag länkade detta till Värmdöbor, som är en sluten grupp på facebook. Människor klagade högljutt över att de själva bodde så trångt och det var inte synd om dessa boende, som får allt betalt, utan detta var vanligt i samhället. Alla bor trångt. Personangreppen på mig själv haglade och det gick inte att ha detta kvar eftersom Värmdöbor har som prinicip att inte diskutera flyktingar. Jag och andra har föreslagit att också politik ska vara förbjudet att diskutera i facebookgruppen Värmdöbor för det blir för svårt i dessa tider. Det är så mycket motsättningar i samhället att det inte längre går att ens diskutera. 
11.2.2017
Maire som är svensk och har gift sig med en gambisk man får inte ta hit honom för hon bor för litet. Hon har bara 37 kvm till sitt förfogande och det får man inte ha om man ska bo där två människor. Inte ens om de är gifta. Men kommuner kan naturligtvis göra som de vill.
Här är familjen som bor på 32 kvadratmeter. De är så glada och nöjda trots allt.
Skamligt är vad det är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar