lördag 19 maj 2018

Den åldrande befolkningen ett stort hot

Jag måste le lite när jag läser centerpartisten Pär Granstedt i Expressen i dag. Han debatterar migration kontra sådana som mig själv: pensionärer. Jag ler för att han naturligtvis ställer sig på migrationens sida. Han måste det som centerpartist. Men egentligen borde jag väl bli förbannad. De som har kommit hit ska få stanna, menar han, och särskilt de 9 000 varav nästan alla är unga män från Afghanistan som har ljugit om sin ålder. De har förkörsrätt före oss gamlingar som inte tillför samhället något längre utan bara tär. 

Pär Granstedt går längre än så och konstaterar att vi är ett hot. Och inte bara det utan dessutom "ett stort hot". Jag ser framför mig att vi är värre än de terrorister vi har importerat. Vi hotar hela samhällsbygget och migranter i form av unga män kan absolut rädda landet.

Det tragiska är att Pär Granstedt är 70plus precis som jag född någon månad före mig, men han begriper inte hur samhället fungerar. Han borde nog kasta sig själv utför ättestupan för något värde har han ju inte längre. I varje fall inte något ekonomiskt sådant. Han bor tillsammans med sin fru som är lika gammal som han själv. Så hon har heller inte något ekonomiskt värde för landet Sverige. Det är ett resonemang som är i paritet med fascismens och nazismens. De båda skulle absolut sorteras bort i ett sådant samhälle. 

Så alla unga som kommer utifrån är "ett klipp för Sverige" som han skriver. Det var finansmannen Anders Wall som en dag beskrev en bra affär som just ett klipp. Jag tycker väldigt illa om att räkna alla människor i sådana ekonomiska termer. Och särskilt sådana som är 70plus och har byggt det här landet tillsammans med sina föräldrar. Min mormor och morfar ägde ingenting. De var torpare. Och de dog på 30-40-talet, sedan hängde det på mina föräldrar att ta hand om oss barn. Mamma jobbade och pappa jobbade. Vi byggde landet tillsammans. Att en del inte kan uppskatta sig själva mer för detta är helt bedrövligt.

Pär Granstedt har varit med och skapat det vi har nu i landet. Varför vill han inte stå för det? Hans fru också. Varför vill han ta ifrån henne detta? Jag tänkte senast i morse på hur bra vi har det nu. Hur lite vi hade på 50-talet när jag var barn. Och att mamma fick gå och lägga sig hungrig som liten när det inte fanns någon kvällsmat. Vilken utveckling på hundra år! Varför nedvärderar han sig själv så mycket? Och tror att han kan räddas av utifrån kommande?

Det är en uppgradering av människor, som har varit inne att göra i hundra år. De där i de exotiska länderna skulle först räddas av oss och bli som vi med hjälp av missionärer. Numera tar vi hit dem och räddar dem i våra kravlösa sociala nätverk. Vi har glatt betalat hundratals miljarder för att de ska komma hit. Och en del vill fortsätta i något decennium minst att göra så. Och naturligtvis har det drabbat oss pensionärer. Något annat är inte möjligt. Särskilt de ensamkommande vuxna som har kostat kring 11 miljarder. Var och en av dem har kostat kring en miljon per år.

Ättestupan existerar och det finns
centerpartister som Pär Granstedt
som glatt skulle gå den vägen.
Han har inte långt kvar.
Faksimil från Google. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar