fredag 10 juni 2022

Är nog bäst att alla "gamla" svenskar röstar


 Med tanke på Aftonbladets undersökning av väljarna, som publicerades i dag, är det nog bäst att samla alla krafter och gå och rösta. För den här barometern visar att det ser ungefär likadant ut som vid förra valet. Och så vill vi inte ha det igen att det dröjer många dagar innan någon kan bilda regering. Och att någon "vilde" återigen får makten över regeringen och Sverige. 

Det är kvinnorna som röstar rött och förstås invandrarna. Om männen fick bestämma så skulle oppositionen få makten. Men kanske kan Erdogan hjälpa till? För nu har han i stort sett lagt ett veto mot att Sverige ska få komma med i Nato, vilket Sverige ju ville och också Magdalena Andersson tyckte det var en bra idé, eller ska hon ändra sig nu igen? Det går nog inte, finns för lite tid för något sådant innan valet. 

Det blir inte så stor skillnad ifall borgarna får makten, men det är nödvändigt för demokratin att det skiftas någon gång vid maktens stolar för annars har vi något som liknar diktatur. Och visst tycker socialdemokraterna att de alltid ska ha makten. Också framför det som gynnar Sverige. Därför blev statsministern så upprörd när hennes älskade Morgan Johansson fick ett misstroendevotum emot sig. Han som sitter på tre av maktens stolar: justitieminister, inrikesminister och vice statsminister. 

Naturligtvis hade Morgonstudion i dag en vanlig svensk kvinna och en insvept i en massa tyg som representanter för det svenskaste av allt nästan nämligen programmet Sommar. Jag slutade lyssna på detta program för rätt länge sedan, för det kändes inte roligt längre. Det tillhörde den tiden när vi var på landet och bara hade en transistorradio att lyssna till. Och ingen TV alls. Det första programmet sändes 1959 och då var jag 14 år. Det dröjde tills jag var 21 år innan jag blev myndig och fick rösträtt och ännu längre innan mina poäng till pensionen kunde börja räknas. Fast jag förstås jobbade. Det gjorde de flesta från 15 år på den tiden. 

Valdeltagandet i Sverige ligger inte lika högt som på 70-talet, men ändå på cirka 87 procent till riksdagen i senaste valet 2018. När jag kunde börja rösta på 60-talet fanns det två kammare i riksdagen. Har inget minne av att jag röstade 1968 och det var det år min mamma dog så det gjorde jag förmodligen inte. Hade för mycket att ta hand om. Dödsbo, hennes kafé och min lille son.

Men nu tänker jag ändå ta mig till någon vallokal före valet och förtidsrösta, för det känns lugnast. Då har jag gjort vad jag har kunnat för detta stackars land. Så mycket mer går inte att göra. Att någon skulle ställa sig emot våra lagar och förordningar var inte ens påtänkt förut, men nu är det så när Fatima Charih går emot både socialtjänstens omhändertagande av barn och den nya lagen från 1 juni om hedersförtryck. Hon menar att det är lagar mot muslimer. Fel förstås. Men sådana invånare har vi numera. Hon applåderas på facebook för sina åsikter. 


Fatima Charih vill inte ha lagar som är emot muslimer. Det är inte svenska lagar alls för de gäller för alla medborgare. Men tydligen så tror denna Fatima inte det. Och hon blir förstås intervjuad om sin syn av statliga SVT. För sådan är yttrandefriheten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar