måndag 29 juli 2024

Hur kan Sverige bygga vägar som E45 med frigolit?

UPPDATERAT

 Det är märkliga bilder som visas nu när det är översvämningar på E45 i Västsverige där frigolit har forsat fram under vägen. Den har också lyfts upp omkring 1,5 meter och blivit bucklig så den går naturligtvis inte att köra på. Ingen har ännu förklarat varifrån frigoliten kommer, men det verkar som om den har sköljts fram under vägen. Cellplast som den också heter används i vägbankar för att isolera. Det verkar vara den cellplasten som nu har kommit i dagen genom allt regnande. 

Hur byggs egentligen våra vägar? Eller ska de klara av regn? Frågorna är många när det gäller denna inlandsväg, som den kallas. Helt klart är att det har rasat vägbankar och därför har cellplasten kommit i dagen. Trafikverket har ingen prognos för när denna väg kan vara återställd. Det verkar som om den behöver göras om på en lång sträcka. Kan vara lika illa som det tidigare var för E6, vilken raserades förra hösten och den vägen tog nio månader att göra körklar och öppnades först i början av juli i år. Nog hade det varit bättre med grus och sten för att göra vägbankar. Så att vattnet kunde passera utan att skada vägen. 

12:51

Jag tipsade både Expressen och Aftonbladet om detta med frigoliten. Bara Expressen orkade skriva om det. Trafikverket säger att vattnet har tagit sig långt ned i marken så frigolitdelarna har släppt. Hur vore det att inte använda frigoliten, utan att bygga bättre. Ingen har tydligen räknat med vattnets kraft. Den här vägen byggdes 1969 och frigolit var inte ett underbart material då. Den har byggts om igen på 2010-talet. Och då var frigoliten så bra! Skulle hjälpa mot sprickor när det blir frost. Inget vägunderhåll! Så dumma människor är. Nu får det tänkas om igen. För frigolit är lätt och flyter när vatten tar hand om den. Tänkte inte på det, sade Trafikverket. 

30.7.2024

Det skulle kosta enorma pengar att bygga vägar som skulle klara mycket regn. Det säger Trafikverket. Det har vi helt enkelt inte råd med menar Trafikverket. Det var inte något fel på E45 varken på dränering eller själva vägen. Så kan man ju alltid säga. Och det gör också presskommunikatören Katarina Wolffram. Hon sköter sitt jobb helt enkelt att tona ned vad som har hänt. Hur ska då vägen kunna öppnas och vara säker i framtiden? Sådana här skyfall förekommer ju bevisligen. Och vanliga människor är kritiska. Trafikverket är dock optimister om att den ena vägbanan kan öppnas snart och då ha trafik åt båda håll. 

13:02

Vid lunchtid skulle ena väghalvan öppna, men så blev det inte. Vägverket behöver några timmar till säger de innan den kan öppna för långsam trafik åt båda håll. Varför ska vi ha motorvägar som inte kan vara säkra för vädret kan man undra?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar