lördag 23 mars 2019

Josefin Nilsson en tystnadens överenskommelse

UPPDATERAT
Josefin Nilsson blev sönderslagen och förföljd av en pojkvän, som hon hade gjort slut med. Detta hände på 90-talet och omtalas i den nya dokumentären om henne Josefin Nilsson - Älska mig för den jag är. Men efterverkningarna av det förhållandet som började 1994 drabbar henne hela livet. Hon måste genomgå operationer för ryggraden, för den blev förstörd. Och hon dör till slut i sin säng, när hon sover en stund och kramar hunden. Hunden skäller och systern Marie som också sov vaknar och hittar henne död. Sista halvtimmen var hon ensam, säger Marie med tårar rinnande nedför kinderna. 

Det inte så att vi dör ensamma, vi är alltid omgivna av de vi har älskat och som har gått före oss, men jag förstår hur systern Marie känner det. Jag hittade min mamma död när jag kom hem från mitt sommarjobb när jag var 22 år. Och jag försökte återuppliva henne för hon var fortfarande varm, men det gick inte. Hela livet har jag ältat att jag tog så god tid på mig den dagen och gick långsamt hemåt med min lille son och att jag handlade i affären och inte hade en aning om vad som pågick. Men jag har till slut kommit till insikt om att allt är trots allt som det ska. Vad som än händer. Och vi dör inte ensamma. Min älskling Olle gjorde det inte heller fast han hade slutat andas när jag och yngste sonen kom in till sjukhuset den förmiddagen den 5 december 2014. Vi är alltid omgivna av dem som har gått före oss.

Själv är jag så naiv fortfarande vid min ålder att jag inte hade någon aning om att det var Örjan Ramberg, som slog Josefin Nilsson sönder och samman på 90-talet, fast alla medier nu går in och läser det jag har skrivit om honom för jag skrev om Lena Olin när hon hade sitt sommarprogram och berättade om honom. Det var alla dessa tusentals anonyma nu som till slut fick mig att begripa. Min mamma blev också sönderslagen av sin sambo innan hon dog. Hon anmälde honom inte. Det här var på 60-talet och de hade barn tillsammans. Hon levde bara till 43 års ålder och hon var också väldigt bra på att sjunga och en ömtålig och känslosam kvinna. Josefin Nilsson blev åtminstone 46 år. Så där kan jag tänka fast det är totalt tokigt. Ingen kvinna ska bli misshandlad av en man. Inte heller få så svåra skador av misshandeln att hon dör av dessa till slut. Min mamma levde bara några månader efter sin svåra misshandel. Sedan gav hennes hjärta upp.

Men jag tog över min mammas kafé under de veckor hon inte kunde jobba när hon blev sönderslagen och hela ansiktet var blåslaget och svullet och jag hjälpte henne att gå vidare. Jag hade hittat henne i en stor blodpöl på golvet medvetslös. Hon såg det som att hon kunde inte göra slut med den där mannen för de hade ju barn ihop. Josefin Nilsson gjorde slut så småningom. Men stannade också i detta förhållande alldeles för länge. Själv har jag blivit vaccinerad av vad som hände min mamma och har aldrig som vuxen stannat i förhållanden där en man har varit knäpp. Nej, då gick jag vidare och min älskling, som jag var tillsammans med i drygt 30 år, följde jag genom cancern till hans alldeles för tidiga död. Han blev bara 57 år gammal.

Jag skrev min utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad i början av 2000-talet, för det har varit så tyst i vårt samhälle på alla nivåer, både politiska och privata. Den kom ut 2006, men ingen brydde sig. Jag fick en recension i Journalisten där den kvinnliga skribenten tyckte att den var för lång och att bokförlaget skulle ha strukit i den. Jo det kan man ju tycka, men så sägs det inte om mäns skrivande. Jag skrev också dagbok när älsklingen hade cancer för att klara mig själv, för han var väldigt privat och ville inte att hans sjukdom skulle omtalas offentligt. Så den dagboken blev hemlig. Också för honom. Min dagbok Ett Sekel av Tystnad skickades till alla i regeringen, men steget mellan den politiska sfären och den privata var för långt. Och Tomas Eneroth (s) trodde att jag hade förtidspension för min sjukpenning var så låg. Han visste inte ens vad de hade beslutat. Han sitter fortfarande i regeringen. 

Så småningom kommer det privata att bli mer allmängiltigt och kopplas ihop med det offentliga. Josefin Nilsson hjälpte till med detta eftersom hon sjöng direkt från sitt hjärta. I går på Skavlan satt den norska sångerskan Aurora och sade att det ska bli intressant med döden. Att hon redan har gjort en skiva som ska ges ut efter hennes död, för det är så spännande med detta tillstånd efter livet. Jag håller med henne. Jag tycker också så och ibland längtar jag så mycket efter min älskling att jag genast vill ge mig iväg till honom. Men jag drömmer ofta om honom på nätterna och vi lever alltid vardagsliv i dessa drömmar. Senast häromnatten drömde jag att jag var på väg hem och att han fanns där hemma och att han sade att han skulle ta hand om vår yngste son. Han som sörjde djupast av oss alla när hans pappa dog.

Varför pratar inte hela kulturvärlden klarspråk om det som hände Josefin Nilsson eller tänker ni göra det nu när Svenska Akademien har fallit samman? Och allt tjusigt som finns kvar i Sverige sedan 1700-talet genomgår en omvandling. Också Dramaten. Ibland tänker jag att alla som var något så när klarsynta emigrerade till USA på 18-1900-talen för att komma bort från detta totalt instängda samhälle, som Sverige var då och resterna av detta finns fortfarande kvar. Här ska inte omtalas saker och ting. Själv slutade jag på DN redan 1992 för familjen höll på att gå under i den tidens finanskris. Jag räddade familjen, men fick själv lida för det så klart. Gör det fortfarande genom att jag har så låg pension. Så går det till här i världen. Håll tyst och smält in i kollektivet annars får du smäll på fingrarna eller något värre. 
25.3.2019
Jo det här är länge sedan. Han har fått "genomlida det här för 20 år sedan". Det säger Örjan Ramberg, 71 år, nu till Expressen. Visst är det så. Det hände på 90-talet. Jo han fick tre månaders fängelse i tingsrätten och fick det förvandlat till villkorlig dom i hovrätten. Han är sjuk och har 40 graders feber just nu. Det är synd om honom. Naturligtvis. Han är som Dr Jekyll och Mr Hyde har han sagt i rätten. Han är en dubbelnatur, vilket han inte kan förklara. Men det är ingen som har intervjuat honom om detta för sådant får man inte fråga. I Sverige får journalister inte omtala vem han är. Den store skådespelaren som fortfarande jobbar på Dramaten i pjäsen "Orfeus stiger ned" av Tennessee Williams. Min mammas misshandlare är död. Jag var på hans begravning. 
11:45
Lustigt nog råkade jag se lite på Malou von Sivers i torsdags på Efter tio när hon pratade med sin panel om att hoppa av ekorrhjulet. Jag skrev till henne då att jag kunde prata med henne om hon ville för jag hade hoppat av ekorrhjulet och att man fick betala för det och berättade om min första bok Ett Sekel av Tystnad. Det var innan allt med Josefin Nilsson brakade loss för dokumentären släpptes på SVT Play i fredags. Kring 70 000 besökare har nu gått in på det jag har skrivit om Lena Olin, Josefin Nilsson och Örjan Ramberg. Naturligtvis skriver jag på en ny dagbok nu. Den heter Ett Sekel av Tystnad 2.0. Kanske går vi in i ett nytt skifte till slut. Vem vet. Det ligger verkligen inte i mina händer och inte heller i varken regeringens eller Morgan Allings. Han framträdde i morse i Morgonstudion vid 8.20 i SVT. 
12.15
Det handlar om en samverkansprocess mellan ont och gott för vi lever här på jorden där det fungerar så. Det onda kan paradoxalt nog medföra att det goda får mera kraft än det hade förut och att människor ser klarare. Och detta bärs fram av allt som har hänt. Det är därför sådana som jag själv har överblicken, för vi har levt så länge och gått igenom så mycket för att begripa detta ända in i märgen. Och istället för att skuffa undan sådana gamla människor som jag själv borde jag och andra få tala i samhället. Men ungdomskulten och ytligheten förhindrar detta. Tyvärr.
16:23
Dramaten ställer in de sista föreställningarna där "expojkvännen" Örjan Ramberg medverkar i "Orfeus stiger ned" av Tennessee Williams. 
26.3.2019
Örjan Ramberg hade fått ett hårdare straff bara månader efter att han blev anmäld och dömd. Då kom en ny lagstiftning som innebar hårdare straff. Örjan Ramberg dömdes för misshandel, olaga hot, överträdelse av besöksförbud och skadegörelse och detta skullle tillsammans ha blivit grov kvinnofridskränkning. Detta faller också under allmänt åtal numera. Kvinnan ska inte själv behöva anmäla. Då kunde hennes släkt och vänner ha gjort det. Fängelse i nio månader är det lägsta straffet i dag. Inte mycket heller för ett förstört liv. Men högsta straffet är det mer rimliga sex år.
4.8.2019
Och här berättar hennes syster Marie Nilsson Lind att det står "självmord" som dödsorsak på obduktionsrapporten. Var det så medvetet eller omedvetet? Skulden har varit så tung att hennes syster inte har kunnat berätta det tidigare, men hon gör det i Sommar på radion. Så underliga vägar dessa båda systrar går. 

Det här skrev jag när Josefin Nilsson dog. 

Dokumentären om Josefin Nilsson sändes kl. 20:00 i SVT2 fredagen den 29 mars.
Den finns också på SVT Play. 




Josefin Nilsson blev bara 46 år efter att hon hade blivit fysiskt och
psykiskt handikappad i ett förhållande
med Örjan Ramberg på 90-talet.
Faksimil från SVT.




3 kommentarer:

  1. Det var en chock när Josefin dog för mig,så ung och så otroligt vacker i sig själv och framträdande. Aldrig kunde jag väl tro att Josefin fick stryk av en gubbe som Ramberg och att detta svin får gå fri och uppträda på våran nationalscen bara så där.
    Ut med fanskapet och det värsta är att veta att stackars Josefin hamnade i en sån galnings händer.
    Många kvinnor som går samma öde till mötes tyvärr och vad kan vi göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev för flera år sedan när Lena Olin berättade så förstod jag aldrig vad dessa vackra kvinnor såg och ser hos honom, men han är väl den sorten som kan gråta ibland och få dem att tycka synd om sig. Och sedan slå till igen. Galning! Så framträdde han i Stjärnorna på slottet. Det var innan Lena Olin avslöjade honom i sommarprogrammet, utan att nämna hans namn förstås. Nu skulle han kunna dra sig tillbaka frivilligt till anonymiteten någonstans. Han är ändå en 71-årig pensionär sedan länge. Bokförlagen vill säkert att han skriver en bok. Så får han gråta ut en gång till. https://www.expressen.se/noje/rambergs-tystnad-i-stjarnorna-pa-slottet/

      Radera
  2. Hela 21 år äldre var han ...

    SvaraRadera