måndag 2 maj 2016

Börje Klangberg vill dö när han blir 85 år

Han har skrivit en debattartikel om detta att det skulle vara så att alla dog då. Det är ingen ny tanke och det finns en film (har glömt namnet på den) om ett sådant samhälle, där ingen blir gammal utan alla försvinner när de är 30 år. Ungdomarna har aldrig sett en gammal människa. De förs helt enkelt bort och försvinner. Men ett par lyckas ta sig ut ifrån det där samhället och i slutet av filmen befrias alla ungdomarna. 

Börje Klangberg tycker som alla som vet att de ska dö i någon sjukdom eller av ålder att alla ska genomgå detsamma samtidigt. Det ska vara en del av vårt system. Som alltid är det en mycket egoistisk tanke. Ska jag inte leva så får ingen annan det heller. Det blir mer rättvist och jämlikt om alla dör. Vi ska ordna döden kollektivt. Inte ens den ska vara individuell.

Jag är emot dödshjälp för den får de som lider ändå. Mer eller mindre. Min sambo som dog i cancer led inte. Han fick all smärtlindring han behövde. Men människor är rädda. De tror att de ska lida så mycket. Jag har tidigare skrivit om min pappa, som vi aldrig hann ta farväl av och hur sjukhuset bad om ursäkt för att han hade dött så fort. Han fick smärtlindring för kroppen var slut. Och så har jag skrivit om min styvfar som sade att han skulle ta nattbussen. Och det gjorde han. Symboliskt sett då. Helt klar i huvudet och utan smärtlindring fast nattsköterskan frågade om han ville ha något. 

Börje Klangberg skriver att han inte egentligen vill dö, men han är beredd att offra sig för att spara miljarder i sjukvården. Att använda pengarna till något annat än något så meningslöst. Han är uppenbarligen deprimerad och behöver stöd för att orka fortsätta leva. Män över 80 år är de som tar livet av sig mest i Sverige. Det är tre gånger större risk att en sådan man begår självmord än genomsnittet för befolkningen. Det är enkelt att dö, att leva är det svåra och det som är det viktiga. Dödsprocessen är en del av livet. Varför Börje Klangberg tror att han är 82 år när han i själva verket är 81 år fyllda framgår inte av debattartikeln. Men 73 procent av de som har reagerat på artikeln håller inte med om resonemanget. Lev väl!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar