tisdag 10 maj 2016

Hårdare tag mot tiggare

UPPDATERAT
Nu pågår en utrymning i ett skogsparti i Biskopsgården i Göteborg av tältande EU-migranter som också har husvagnar där. Ett 20-tal poliser står mot ett 20-tal människor som försöker hindra polisen. Tiggare är inte längre så välkomna i Sverige. Jag skrev om det senast i går.  Det har visat sig att rumänska romer hellre tigger än arbetar. Det lönar sig enligt dem fortfarande bättre. 

Själv blev jag attackerad av en skrikande kvinnlig tiggare när jag skulle panta burkar i ICA-affären i Mölnvik i går. Hon ville ha mina burkar. Jag ville inte ge henne dem. Det är mycket obehagligt att alltid gå förbi tiggarna som sitter vid de båda ingångarna hela dagarna. De sitter utanför alla mataffärer i närheten också. Enligt siffror från förra året finns det omkring 4 000 tiggare i Sverige.
11.5.2016
Ett 30-tal liknande läger ska vräkas i Göteborg. Problemet är också att de inte längre får så mycket pengar genom att tigga. I lägret i Biskopsgården fanns ett däcklager. De handlar också med metaller. När de inte längre får pengar från andra ligger brott nära till hands. I lägret fanns också en barnfamilj. Då griper socialtjänsten in och ger dem en tillfällig lägenhet. 

1 kommentar:

  1. Apropå burkpantande så var en av nyheterna idag att romer inte
    släpps in på ESCområdet i Kungsträdgården. Gissar att det kan
    ha något att göra med att man inte vill uppmuntra till denna
    aktivitet.

    SvaraRadera