onsdag 5 september 2018

Bonnier ramlar ihop

UPPDATERAT
Att Bonnier nu styckar bolaget och att Carl-Johan Bonnier säger att allt är till salu eller kan börsnoteras är en trend i medievärlden som nu har gått till vägs ände. TV4 och SF har redan sålts och dynastin Bonnier har 90 medlemmar som lever av apanage likt en kungafamilj. Det är inte någon större sensation för flaggskeppet DN har varit på fallrepet sedan 1974 då tidningen för första gången i sin historia gick med förlust. Allt beror naturligtvis på att den generation som nu har vuxit upp, född på 80-90-talet, helt och hållet är digitala. Bonnier vill nu istället satsa på fastigheter, som alltid genom tiderna har lönat sig i längden. 

Åsa Linderborg på Aftonbladet menar att Google och Facebook tar 90 procent av alla annonspengar och ingenting blir över till traditionell journalistik. Public Service är det enda som kommer att finnas kvar, säger hon. Bonnier som har kring 9 miljarder i skulder räknar med att vara skuldfria i stort sett efter att affären med Telia gått i hamn. Varje delbolag kommer nu att få bära sina egna kostnader och Bonniers ansvar som övergripande bolag inte att finnas längre. Förändringen ska vara helt genomförd den 1 januari 2019.

Efter 200 år blir nu koncernen istället styckad i självständiga dotterbolag. Antagligen kommer detta för sent för det görs under galgen. Tidigare har verksamheter som har lönat sig mjölkats på pengar för att låta andra bolag leva vidare. Nu är det slut med detta. Varje del ska bära sina egna kostnader. Det här betyder att medierna blir svagare och mer splittrade i sina försök att få nya kunder. I fortsättningen blir koncernen Bonnier uppdelad i åtta dotterbolag med självständig ledning. Det är en epok som går i graven för att världen numera är digital. Och att människor söker sina egna nyhetskällor på nätet. Världen har blivit plattare rent informationsmässigt genom datorer, men också mer splittrad. 
6.8.2018
Jan Scherman, tidigare VD för TV4-gruppen, håller med mig och säger att detta är början till slutet för Bonnier som mediekoncern. Istället siktar de in sig på fastigheter. Fast egendom är alltid bättre.
Världen har blivit plattare och är inte längre
 uppbyggd med experter som sitter i mediehus.
Människor söker egna källor på internet.
Faksimil från Google. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar