torsdag 6 september 2018

Cranberries sångerska dog av olyckshändelse

Sångerskan Dolores O´Riordan dog i vintras i januari 46 år gammal och nu har hennes död fastställts som en olyckshändelse till följd av alkoholförgiftning. Hon hittades drunknad i ett badkar. Det var inte självmord utan helt enkelt en olycka, orsakad av att hon mådde dåligt över julen förra året och drack för mycket alkohol. Hennes död berör mig, för den hade gått mig spårlöst förbi tills nu, och hon hade tre barn precis som jag. Jag tyckte om Cranberries musik och har skivan från 1994 No need to argue. 

Hon hade en alkoholhalt i blodet som var fyra gånger över det lagliga i England 0.8 promille. De flesta slutar dricka vid en promille, för då är de så påtagligt berusade. Hon hade bipolär sjukdom men tog bara måttligt med mediciner och droger för detta. Hon ringde sin mamma vid tretiden på morgonen innan hon hittades död. Sista samtalet. Hon hittades klädd i pyjamas i badkaret. Det verkade misstänkt, men hennes dörr var låst inifrån. Hon var glad och uppspelt och hon hade en flaska champagne plus att hon hade öppnat minibaren på hotellrummet vid tvåtiden på morgonen. Hon planerade att släppa två nya album. Hon befann sig antagligen i ett maniskt skede när hon dog, säger hennes psykiater. Hon var i London för att göra en ny version av låten Zombie när hon dog.

Här kan ni höra hennes Zombie. 




Hennes musik hjälpte mig att överleva
när jag plågades av stat och kommun.
Tack för det Dolores!
Tråkigt att du inte kunde göra detsamma
för dig själv.
Överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar