onsdag 2 januari 2019

Elen tillbaka efter mer än tolv timmar

UPPDATERAT
Ja, ja civilisationen har sina brister. Det vet vi. Elen försvann i natt någon gång vid 3-tiden och kom tillbaka för någon kvart sedan. Det har ju blåst lite. Det klarar inte Vattenfall och ledningarna. Tack för att den kom tillbaka nu innan natten. Jag hade förberett mig på att gå eldvakt för det går knappast att sova när huset blir iskallt. Tack och lov har jag björkved och jag har läst ut en bok under dagen. Det var väl meningen som jag brukar säga. Lite luttrat så där. Har vedspis så det gick att steka korv och ägg, plus koka vatten till te och kaffe. Det är nödvändigt på landet. Med vedspis. Värmer bra också. Ankarsrum no 928 från 50-talet. Riktiga grejor!
3.1.2019
Det går inte att bo längre ut på Värmdö uppenbarligen för där blåser det ännu mer. Som hos Göran Eriksson i Stavsnäs by. Han fick två träd över sitt hus. Det har inte hänt på 30 år. Kanske inte så konstigt för då var väl dessa träd rätt små för 30 år sedan. Han verkar ha haft tur ändå. Huset ser inte så skadat ut. En tall och en gran föll över huset och det blir väl ved till nästa vinter då. Allt kan ha något positivt med sig. Men Ingarö och Nämdö är obeboliga tills i morgon ser det ut som. Ingen el.

För övrigt har jag fått igång mitt hus. Märkligt det där att vara utan ström och försättas tillbaka till hedenhös. Nästan. Kallvatten fanns för det är kommunalt, men varmvattnet värmer vi själva. Så det fanns inget. Utom det som kokades på vedspisen. Vattenfall har grävt ned ledningarna så varför strömmen måste gå när det blåser är lite märkligt. Men det är väl för att vi ska känna att vi bor egentligen utanför civilisationen. Att vi borde bo i flerfamiljshus och inte tro att vi kan hålla på och vara klimatfientliga. Använda mer resurser än de som bor i ettor. Det är vårt eget fel om det stormar. Vi har förstört klimatet. Det är dagens mantra.

Annars har jag bott på Värmdö utan el och indraget vatten. Vi fick hämta i en pump nere vid vägen. Vi hade fotogenlampor och spritkök för att värma maten. Plus öppen spis för värmen. Men det var ett sommarhus på 50-talet och helt okej för det var självvalt. Och det gick att återvända till civilisationen för vi bodde i stan.
10:16
Värst är det ändå på Gotland där inte 112 nödnumret fungerar. Allmänheten uppmanas ta sig till närmaste brandstation. Det finns 32 sådana på Gotland. Och även deltidsbrandmän har kallats in för att ha beredskap. Om sjukhus behövs är det väl lika bra att ta sig direkt till Visby sjukhus. Ungefär 17 mil lång är ön och fem mil bred. 
18:15
Bara lite längre bort har de fortfarande inte el. Trist! Så Josefine Olsson med familj flyttade in på sitt hunddagis i Hemmesta där det finns ström. Hon erbjuder också andra att komma dit för lite värme och sovplatser om det behövs. Hundarna har jullov till nästa vecka.
4.1.2019
Men hos syster min utanför Uppsala är det fortfarande mörkt och ingen el. Inte vatten heller eftersom de har eget. Hårt liv. Träden ramlade dock åt rätt håll, bort från huset. 
16:54
Elstolpen vid min systers hus började brinna så då ringde hon Vattenfall akut. De kom så nu har de fått strömmen tillbaka! Tur i oturen.
5.1.2018
Den underbara mobiltekniken fungerar inte heller när det är strömavbrott. Det är därför jag har kvar min fasta telefon. Den fungerade hela tiden. Det ska gå att ringa 112, men det gör det inte. Går dock att prova att ta ut simkortet och sedan försöka. Då ska alla operatörer vara inkopplade, för det ska alltid gå att ringa 112. 
6.1.2018
Jag skrev redan 2012 till VD för Vattenfall och hans medarbetare lovade då att det skulle fixas inom tre år. För en massa kunder, åtminstone 17 000 av dem. Fagra löften. Vi betalar och betalar lika mycket hela tiden, men det verkar aldrig vara nog. Det är som skatten den kan aldrig betalas klart. Utan måste ständigt få nya betalande.
Pågående avbrott hos Vattenfall
den 4 januari 2019. 


Tur att eldskenet kunde lysa upp en smula när elen försvann.
Jag hade förstås stearinljus också. Måste man ha.
Och massor med björkved. 



Så här ser Vattenfalls avbrottskarta ut nu
när klockan strax är 16. 

94 pågående avbrott där 29372 kunder är berörda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar