tisdag 29 januari 2019

Guldbaggegalan amatörernas afton

UPPDATERAT
Jo den kallades så Guldbaggegalan: amatörernas afton för det var inga kända skådespelare som fick något pris. Jag försökte titta lite på den och råkade se när hederspriset delades ut till Yvonne Lombard och hon stod där med tårar i ögonen. Det kändes äkta när hon sade att hon aldrig hade trott att hon skulle få detta för det var ju "hundra år sedan" som hon hade spelat in film. 

Annars har jag tappat kontakten med det som var mitt jobb tidigare som reporter på DN att bland annat skriva om film. Jag ser ännu på film, men sällan på svenska filmer. Numera behöver jag inte sluka allt utan kan vara mer kräsen. Det är beundransvärt att en del orkar följa detta livslångt som Eva af Geijerstam (som jag jobbade ihop med och som är min släkting på långt håll). Men det fungerar så att en del journalister skaffar sig vänner inom det gebit där de jobbar. Det gjorde inte jag så särskilt mycket. Och numera har jag inte kontakt med någon i filmvärlden. De faller lätt bort när man inte längre än någon med en maktposition.

Guldbaggegalan har länge varit en intern historia, som har sänts till svenska folket för att de tror att människorna i Sverige är sådana kändisslukare, som behöver ha kontakt med filmvärlden. Så är det inte riktigt. Dessutom skakades galan av skandalen att en av de som var nominerade höll sig undan i Thailand för han var häktad i sin frånvaro i Sverige. Sebastian Ljungblad, 22 år, är misstänkt för att ha ringt upp äldre personer och lurat dem på pengar. Mycket fult! Han är förstås oskyldig, säger han. Han är total amatör inom skådespeleriet, men känner igen mycket i filmen Goliat, där han spelar huvudrollen som sonen till en knarklangare. 
30.1.2019
Polisen letade efter Sebbe Ljungblad på galan, men där var han ju inte och han hånar detta på internet. "Ni kan inte ta mig na na na na na nae... det är ju sjukt finns inga bevis mot mig ändå kan dom häkta mig spyr på det här". Jag hoppas verkligen han är oskyldig, men kom hem till Sverige och gå igenom processen då. Inte kul att sitta häktad, men det behövs tydligen i det här fallet. Det var hovrätten som häktade honom igen efter att tingsrätten släppt ut honom från häktet. Vad jag vet är det första gången polisen letat efter en nominerad på Guldbaggegalan. Verkligen skandal!

Filmen Gräns tog hem sex guldbaggar, mest av alla filmer och den var redan belönad i Cannes. Nedan får ni hela listan:

Här är alla vinnare på Guldbagge-galan 2019
Bästa film: ”Gräns”
Bästa regi: Carl Javér: ”Rekonstruktion Utøya”
Bästa kvinnliga huvudroll: Eva Melander: ”Gräns”
Bästa manliga huvudroll: Joakim Sällquist: ”Goliat”
Bästa kvinnliga biroll: Lena Nilsson: ”Videomannen”
Bästa manliga biroll: Eero Milonoff: ”Gräns”
Bästa manus: Peter Grönlund: ”Goliat”
Bästa foto: Kristoffer Jönsson: ”Trädgårdsgatan”
Bästa klipp: Dino Jonsäter: ”Goliat”
Bästa kostym: Ingrid Sjögren: ”Tårtgeneralen”
Bästa ljud/ljuddesign: Christian Holm: ”Gräns”
Bästa mask/smink: Göran Lundström: ”Gräns”
Bästa originalmusik: Johan Testad: ”Goliat”
Bästa scenografi: Ulrika von Vegesack: ”Ted - för kärlekens skull”
Bästa visuella effekter: Peter Hjort, Mikael Windelin och Christian Sjöstedt: ”Gräns”
Bästa kortfilm: Ahmed Abdullahi: ”Martyren”
Bästa dokumentärfilm: Fredrik Lange och Carl Javér: ”Rekonstruktion Utøya”
Bästa utländska film: ”Shoplifters”
Guldbaggens publikpris: ”Tårtgeneralen”
Hedersguldbaggen: Yvonne Lombard
Gullspiran: Linda Hambäck
Årets nykomling: Crazy Pictures: ”Den blomstertid nu kommer”


Här glänser baggarna ikapp på galan i går.
Extra gröna och miljövänliga kan tänkas.
Yvonne Lombard längst till vänster.
Filmen Gräns skådespelare Eva Melander
och Eero Milonoff är de båda andra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar