fredag 10 december 2021

Hur länge varar pandemin?

 För hundra år sedan drabbades världen av Spanska sjukan. Inga vacciner fanns. Barnen dog. Det var förfärligt, fast i min släkt dog ingen vad jag har hört. De klarade sig. Både de som bodde i Stockholm och i Kärrbo utanför Västerås. I slutet av 2019 kom covid i Kina. Nu har det gått två år sedan dess. Hur länge fanns Spanska sjukan i världen. Jo den uppstod i februari 1918 och dog ut av sig självt i april 1920. Så säger historikerna. 

Nu ska vi tvingas på nya åtgärder av staten och alla ska ha vaccinpass, som vill besöka evenemang. Nu när vi förmodligen befinner oss i pandemins sista suck. Statsminister Magdalena Andersson vill visa handlingskraft och har en trestegsraket som hon kan sätta in om det behövs. Det verkar lite som "overkill" av detta virus, 

Jag fick Asiaten när jag var 12 år och aldrig har jag varit så sjuk som då i någon influensa. Nu för snart två år sedan blev jag sjuk i januari 2020 i vad som förmodligen var covid. Det tog lång tid att bli frisk och jag förlorade smaken. Maten smakade ingenting. Sedan jag tillfrisknade någon gång i februari 2020 har jag inte varit sjuk eller ens förkyld. Det är det längsta jag har varit fri från influensa eller förkylning i mitt liv. Har annars varit sjuk ett par gånger om året. Antagligen för att jag har jobbat som journalist och träffat många olika människor. Och smittats av allt. Men nu kan jag väl tacka vaccinet? Jag har väl tagit tre doser jag som är så gammal pensionär? 

Nej jag är inte vaccinerad. Jag försökte bli det, men fick inte någon spruta på min vårdcentral, för jag hade missat tiden då så gamla människor som jag skulle vaccineras. Bara 65plussare fick vaccin. Jag försökte invända att jag är ju 75 år! Men nej det var stenhårt. Jag fick inte komma. Då tröttnade jag på sjukvården och tänkte att jag klarar väl mig ändå. Jag som har gått igenom så mycket. 

Hur länge ska då den här pandemin härja i världen? Troligtvis dör den ut snart för det har ju gått två år sedan den upptäcktes. I början av nästa år borde det vara dags. Om några månader. Den här gången kommer det inte att sägas att det var immunitet som fick viruset att dö bort, utan att det var vaccinet. Människor klarar sig inte längre utan vacciner. Vi har blivit för svaga helt enkelt och kan inte klara oss utan den medicinska industrin. Det vill alla politiska ledare att vi ska tro. Fast till och med WHO gick in och sade att den senaste vågen av covid, kallad omikron, inte är så hotande. Ingen lyssnade. 

En del människor har opererat in vaccinpasset i armen med ett chip. I det här chipet kan allt möjligt lagras. Staten har oerhörda möjligheter att låta medborgarna få alla sina tillkortakommanden lagrade på ett chip. Fantastisk teknisk utveckling! Jag har ett chip insatt i min katt i nacken, för han kan inte berätta om han är vilse vem han är. Eller var han hör hemma. Men personligen så klarar jag fortfarande att säga mitt namn och upplysa vem som helst om var jag bor. Om jag nu har lust att berätta det. 

Det finns inte så många sjukvårdsplatser längre på våra sjukhus. Vi har bland de lägsta talen inom EU. Eller i hela världen. Två platser per tusen invånare. Intensivvården är ständigt ansträngd även utan pandemier. Så det är klart att vi inte får bli allvarligt sjuka för det finns inga vårdplatser. Vi ska vara friska och jobba till döddagar helst och konsumera för att betala skatt på skatt så staten blir rikare. Hälften av kostnaden för el är skatt i Sverige. Den statliga bensinskatten är omkring 60 procent i Sverige. Skatt på plastpåsar är tre kronor per påse. Ovanpå detta tillkommer moms. 


Så här marknadsför Region Västerbotten vaccin. Texten till bilden lyder: "Nu ska jag väl slippa snora sa mor, skar av sig näsan." Vilket förakt för kvinnor och särskilt då mödrar! Som om de skulle vara så urdumma att de skar bort kroppsdelar istället för att ta hand om sig och de sina. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar