torsdag 16 december 2021

Ulf Kristersson sjuk i covid är vaccinerad

Partiledaren för moderaterna Ulf Kristersson fick ställa in sitt jultal och kommer att hålla det i januari istället. Han är nu sjuk i konstaterad covid och håller sig hemma, för att inte smitta andra. Han har tagit två sprutor mot sjukdomen. Detta vaccin fungerar inte fullt ut, för det är enbart en bromsmedicin. Inte något riktigt vaccin som förhindrar sjukdom. Så att återigen försätta samhället i karantän, där ingen får träffa någon annan verkar vara ganska verkningslöst. Det skadar antagligen samhället mer än att låta människor vara sjuka. 

Så sent som förra veckan krävde Kristersson i Aftonbladet, att samhället skulle kräva vaccinpass då fler än sju människor samlas. Och att det var meningslöst med nedstängningar när inte människor är vaccinerade. Att det borde sättas in åtgärder för att fler skulle vaccineras. Och att de som är vaccinerade skulle kunna fortsätta sina liv ungefär som vanligt. Det verkar han ha gjort och har därför fått sjukdomen. Men han är inte allvarligt sjuk. 

Jag är inte vaccinerad för jag fick inte vaccinera mig när jag ringde till sjukvården. Tiden för min åldersgrupp hade passerat. Då tröttnade jag rejält på sjukvården och tänkte att jag tar väl hand om mig själv istället. Det har jag gjort sedan dess. Förmodligen hade jag covid redan i januari 2020 då jag var långvarigt sjuk i förkylning och tappade smaken och lukten på maten. Sedan dess har jag inte varit sjuk. 

Jag tänkte som så att har jag haft Asiaten redan som 12-åring så har jag nog ett skydd. Och dessutom dog ingen av mina släktingar i den fruktade Spanska sjukan för hundra år sedan. Möjligen har vi något inbyggt sjuk från goda gener från neandertalare på kromoson 12. Det är konstaterat nu av forskare att det finns ett sådant skydd. Hälften av alla människor utanför Afrika bär på en sådan nedärvd gen från neandertalare. 

Annars har nog alla genomgångna influensor stärkt immunförsvaret hos oss. Min pappa blev 87 år och han tog aldrig något influensavaccin. Men numera ska vi alla sorteras in i sjukvårdens register över vaccinerade mot allt som är möjligt. Vi som familj stod heller inte i kö utomhus på en parkering som andra barnfamiljer gjorde förra gången vaccin var på tal. Ni vet det där viruset som gav svininfluensan år 2009. Och där vaccinet i sig gav sjukdomen narkolepsi som biverkan. 

Den här influensan Asiaten gick jag och mina skolkompisar igenom i Björkhagen förort i Stockholm. När jag kom tillbaka till skolan fanns inte min klass där för alla var sjuka. Jag fick gå hem igen. Det var som vanligt en sjukdom som kom från Kina. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar