lördag 25 december 2021

Livet är underbart!

 Det heter en film som gjordes 1946 med James Stewart i huvudrollen. Den är alla julfilmers ursprung, fast numera handlar de bara om hur härligt det är att flytta tillbaka till den lilla hemstaden, där alla känner varandra och så romantik förstås. Men filmen Livet är underbart berättar historien med lite större perspektiv, för här finns skurken och hyresvärden som tar alla pengar från folk och så den lilla sparkassan, som hjälper dem att lämna rucklen för ett liv i egna hus.  

Så såg det ut i USA och så var det också ett tag i Sverige. Var och en skulle kunna skaffa sig ett eget hem istället för att behöva hyra hela livet och inte äga något. Det gick att spara ihop till ett eget hus med eget arbete om inte skurkarna fick bestämma. Jag har nyss gett bort allt jag ägde till mina barn, för att de ska komma ur liknande situationer. Och aldrig behöva ha det knapert i sina liv. För numera är det svårt att spara ihop till egna boenden. 

Filmen handlar om George Bailey som hela sitt liv har hjälpt människor och offrat sig och sina drömmar om att upptäcka världen, för att andra skulle få det bra. Till slut drabbas han av olycka, har stora skulder, får ingen hjälp och han ser enbart framför sig att det är bäst att han dör, för då faller ju hans livförsäkring ut. 

Då visar sig hans skyddsängel Clarence i form av en fryntlig gubbe, och när George säger att det vore bättre om han aldrig hade blivit född, så visar hans skyddsängel honom hur det skulle ha varit om han aldrig hade funnits. Hur illa det hade gått i det lilla samhället utan hans medmänskliga insatser. Då hade den elake profitören tagit över hela samhället och det hade till och med fått heta Pottersville efter skurken istället för Bedford Falls. 

Till slut förstår George att hans liv inte har varit förgäves, för varje människa ger avtryck runt sig om hon handlar av godhet från hjärtat och inte av egoistiska skäl och då ber George att få tillbaka sitt gamla krångliga liv. Han förstår att det liv han har levt har betytt mycket för människorna runt honom. 

Det finns till sist inget mer han vill än att återvända till sina familj och sina fyra barn, som inte fanns när inte han själv hade blivit född, inte existerade. Jo han får tillbaka sitt gamla liv med alla dess problem, men när han kommer hem till sitt hus, visar det sig att alla människor han har hjälpt nu vill hjälpa honom. För de har hört i vilken svår situation han befinner sig. Så slutet blir gott för alla i Bedford Falls hjälper till att betala hans skulder. 

Personligen är jag berörd av filmen för jag var i den situationen 1973, att jag inte tyckte att mitt liv var värt att leva. Men tänk så mycket som hade gått förlorat här i den verkliga världen om jag då inte hade fortsatt att bebo den här planeten. Det kan jag se nu snart 50 år senare. Jag har fått mycket hjälp genom åren från många människor, precis som vi får om vi kan lita på att andra vill hjälpa och vi ber om hjälp. 

Här kan ni se filmen Livet är underbart om ni missade den!


James Stewart och Donna Reed som det äkta paret i filmen Livet är underbart. Bilden från filmen som visades på SVT1 under eftermiddagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar