lördag 20 april 2024

Mumien i Kortedala

 Hela den förfärliga historien om mannen i Kortedala ska nu berättas helt och hållet efter omkring fem år sedan han dog. Han hittades 2022 delvis under sin egen säng, men antogs ha dött 2019-00-00. Jo detta konstiga datum fick han som dödsdatum. Det luktade sopor i lägenheten, men ingen förstod att det eventuellt var mumien/lägenhetsinnehavaren som luktade. Han hade en dotter, som han inte hade haft kontakt med under många år, fast hon hade skrivit något brev fyra-fem år tidigare. Men hon fick aldrig något svar. Allt jag skriver här har jag tagit reda på utan att läsa "nyheten" i dag i Expressen. 

Kronofogden utmätte lägenheten och visade den för köpare utan att upptäcka mannen i 80-årsåldern, som delvis låg under sin egen säng. Det här var således en bostadsrätt och mannen betalade avgiften till föreningen årsvis, så därför tog det lång tid innan någon märkte att något var fel. Han befann sig dessutom mycket utomlands, så när det inte gick att få tag i honom lämnades ärendet till Kronofogden. 

Det här är naturligtvis ett ganska unikt fall även om det händer att människor hittas döda i sina lägenheter. Ett extremt fall var när en man dog när han duschade och det tog sex dagar innan bostadsbolaget tog sig in och stängde av vattnet. Då hade det runnit varmvatten tre våningar ner. Det här beror knappast av att människor är så ensamma, som det alltid sägs, utan att de har valt att leva tillsammans med sig själva. 

Men alla sådana här dödsfall får mig att tänka efter om det är något jag behöver göra gentemot de äldre jag känner. Jo jag ska nog höra av mig innan det är för sent. Kan jag tänka då. Men inte så mycket att det verkar som om jag är ute efter deras arv. Nä jag behöver ingenting. Är nöjd med det jag har. Vill bara vara vänlig gentemot de äldre jag känner medan de lever.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar