söndag 20 september 2015

Ingen såg Richard Gere

Skådespelaren Richard Gere spelar hemlös i sin senaste film. Han gick omkring på gatorna i New York i sin roll under hela 40 minuter i den första inspelningen. Ingen såg honom.  Ingen såg honom i ögonen och upptäckte vem han var. Allt handlar om image. Om han hade uppträtt som sig själv hade han fått vara i fred ungefär 30 sekunder, säger han. 

Han menar att vi aldrig ser bortom ytan, att vi aldrig har tid att stanna upp tillräckligt för att göra detta. Det har han helt rätt i och att kroppsspråket hos honom speglade en hemlös. Han gjorde rollen bra. Helt enkelt. Han stod och grävde i papperskorgar. Det gör inte en världsberömd skådespelare. Naturligtvis.

Han har hunnit bli 66 år gammal, yngre än jag själv således, men jag uppfattar honom som äldre eftersom han är vithårig. Mina fördomar javisst. Själv är jag inte särskilt gråhårig, andra gener helt enkelt. Men jag märker också att om jag piffar till mig innan jag går och handlar får jag bättre service. Nu i dessa polariserade tider. Jag utstrålar något annat än om jag går i skitiga kläder och ingen make-up. Så ytlig är världen.

Time out of Mind heter filmen, som hade premiär i New York nu i september. Filmen fick hyfsade recensioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar