torsdag 3 september 2015

Vem slår ihjäl Barbro Jöberger?

UPPDATERAT
Naturligtvis är hon mordhotad nu när hennes identitet som översta ideolog och opinionsbildare hos sverigedemokraterna är avslöjad. Visst kommer extremvänstern att söka upp henne? Denna sjukliga 70-åring. De behöver väl inte ens slå ihjäl henne? Hon dör väl av skrämsel? Hennes adress är i lika öppen dager som vilken annan journalist som helst som inte har skyddad identitet, vilket extremvänstern ofta har. Hennes barn och barnbarn är lätt räknade. Finns inte så många som heter Jöberger. Nu lär de också få veta att de lever. 

Hon fyller snart 71 år och har levt ett relativt gott liv i detta Sverige, där hon föddes i andra världskrigets slutskede. Sverige som då var ett flyktingland och är det fortfarande. Vem kunde tro att det skulle bli så? Skillnaden är att de inte var så många då som nu och att de som hade flytt från Danmark och Norge åkte tillbaka sina länder när det blev fred igen. Situationen nu är unik och vem som helst kan vara kritisk mot vad som händer. Inte bara Barbro Jöberger eller sverigedemokrater.

Men nu har Mediesverige ställt sig på tåspetsarna och ska få med sig svenska folket, för vi är ju så rika och kan ta emot många fler än nu. Just nu är det 3 000 i veckan som söker asyl och naturligvis kan vi ta in en miljon eller mer i vårt land. Vi har så gott om plats, som förre statsministern sade. Skogar och åkrar överallt. Det byggs som aldrig förr i landet för nu ska befolkningen öka och vi måste ha bostäder. Vi ska omfamna och älska flyktingarna. De är vår framtid.

Ska sverigedemokraterna få sin första martyr nu? Har hatet i landet gått så långt? Ingen vet. Vi lär få se. Jag har inte mycket till övers för våldsvänstern, som inte drar sig för att sticka kniven i en nazist eller misshandla invandrade arbetare, som togs för nazister. Och alla ska vi dö någon gång. Då kan Barbro Jöberger väl lika väl göra det för att hon har framfört åsikter? Det är en nog så hederlig död.

"Det står klart att en individ som förföljer en man, sin broder, därför att han har en annan åsikt, är ett odjur."
Voltaire

"Journalister åberopar en moralisk rätt att avslöja andra människor, vilkas moraliska rätt de betvivlar." 
Alfred Polgar

5.9.2015
Bland andra signaturen Jeppe Stuk har mordhotat Barbro Jöberger. Polisen har inlett en förundersökning om olaga hot. Han är en 28-årig hiphopartist och antirasist som är bosatt i centrum av Göteborg. Han lade upp hotet på twitter. 
6.9.2015
Här kan ni läsa vad Barbro Jöberger skriver i sin senaste krönika. Att hon berättar att hon fick besök hemma hos sig också den 1 september, en dag innan avslöjandet om vem hon var i Expressen. Det var Claes Petersson som var där och hon uppfattade det som en förvarning: ungefär nu fick hon skylla sig själv, som inte ville prata. Denne reporter värvades till Expressen för två år sedan och är fantastisk på grävjobb när de får skriva om det själva.

Barbro Jöberger säger också att numret till Niklas Orrenius arbetsmobil på DN har lämnats ut av honom själv på twitter. Ganska många gånger. Mer än tjugo gånger. Då hade således Emma Bouvin på DN fel när hon sade till mig på facebook: "Kom igen det går inte att jämföra med att lägga ut telefonnummer". Han gör det själv förstås till personer han är intresserad av att hålla kontakten med. Så jobbar journalister. Niklas Orrenius hade gjort det själv först för att han är en offentlig person, vilket inte en snart 71-årig kvinnlig pensionär är som inte har betalt för att skriva det hon skriver och aldrig har varit medlem i något parti. Själv har jag hemligt telefonnummer. Det känns bäst.

Jag fick inte vara "vän" längre efter detta med fackklubben på DN på facebook. Jag förstår att de inte vågade ta diskussionen. Själv har jag gett upp att skriva debattartiklar i vanliga media. Har försökt att göra detta om olika ämnen, men blir alltid refuserad. Jag ska vara som den vänstervridna journalistgruppen, ha samma åsikter som dessa då går det bra. De har en föreställning om sådana som jag som har jobbat i 18 år på DN, hur de ska vara och skriva. Särskilt sedan de vet att på kulturen där jag jobbade var de tongivande kommunister. Jag ansträngde mig således och fick en artikel publicerad på SVT Opinion för ett och ett halvt år sedan om tiggarna, när tesen var att vi kunde ta hand om dem i Sverige och ge dem jobb. Här kan ni läsa. Den gillades så mycket att Terje Carlsson, huvudredaktör, skrev till mig att jag gärna fick fortsätta skriva så. Sedan dess har jag försökt att få in fler artiklar. Senast en där jag beskrev hur jag hade ändrat uppfattning om tiggarna, men det passar inte in i på SVT Opinion. Det finns ingen yttrandefrihet i Sverige, har aldrig funnits, för det blir för hotfullt för de makthavande. Folket ska vara en massa som lyssnar uppåt, inte på pensionerade tanter.

Den här veckan har Barbro Jöberger tackat nej till Studio Ett och Medierna i radion. Det gör hon alldeles rätt i tycker jag. Hon tror inte att det finns rimliga villkor där. Det tror inte jag heller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar