fredag 13 september 2024

Vad är det för fel på grönsaker?

 I Uddevalla har det införts svensk husmanskost i skolorna och de som inte gillar detta kan ta vegetarisk mat, som finns varje dag. Jag tittade på bilder på den mat som barnen (ibland 18-åringar) får och blir alldeles häpen. Vilken fantastisk mat skolbarn får numera! Men plötsligt så var detta inte bra mat. Husmanskost fick vi i skolan varje dag. Även den äckliga stora inlagda sill, som jag inte kunde äta upp. På den tiden skulle allt ätas upp så jag satt kvar till sist den dagen i matsalen. En mattant förbarmade sig över mig till slut så jag fick gå ifrån. 

Det fanns ett konditori inte mer än 50 meter bort från skolan och där flockades barn på rasterna, för att köpa bullar när de inte blev mätta på skolmaten. Men nu är skolmaten i Uddevalla anmäld till Diskrimineringsombudsmannen, för muslimer äter inte fläsk så de blir tvungna att äta grönsaker när det serveras griskött. Icke religiösa eller kristna prioriteras, sade Mohamed om skolmaten. 

Vilka bortskämda ungdomar som numera går i skolan. Jag visste inte att det serverades så fin mat där. Vi fick äta hårt bröd ifall vi inte gillade maten och något annat fanns knappt. Det är länge sedan 1950-talet när jag började skolan och bra att skolmaten har utvecklats, men att skylla på diskriminering när det finns massor med olika sorters mat att äta är inte  förnuftigt. Jag har släktingar som äter vegetariskt och självklart skulle de aldrig komma på tanken att klaga på sådan mat. Sverige och Finland är dessutom de enda länderna i världen, som serverar gratis skolmat. Finns inte ens i Norge eller Danmark. 


Massor med god och nyttig mat. Inget alls att klaga på. Bättre än många pensionärer har råd eller möjlighet att äta. 


1 kommentar:


  1. Med friskolorna kom väl också lunchkupongerna så att man faktiskt, rent
    fysiskt, slipper "äta i skolan" utan kan gå ut på stan ...

    SvaraRadera