onsdag 1 mars 2023

1,3 miljoner är inte självförsörjande av de arbetsföra i Sverige

 Detta är resultatet av en undersökning som Svenskt Näringsliv har gjort att 1,3 miljoner individer i arbetsför ålder i Sverige (undantaget studerande) inte är självförsörjande utan måste gå på bidrag. Självförsörjande är den som tjänar kring 13 500 kronor i månaden efter skatt. En mycket låg inkomst, men där går gränsen för fattigdom enligt OECD. 

Som bidragssystemet fungerar nu så lönar det sig inte för en familj med två barn att börja arbeta. Det är bättre att vara hemma och slå dank för mannen i familjen. Så har det aldrig sett ut i Sverige någonsin innan vi fick ett välfärdssystem. Förr i tiden var människor tvungna att ta hand om varandra. Och det verkar otroligt att min mormor och morfar fick tio barn tillsammans under ett par decennier och sedan kunde uppfostra alla till vuxen ålder. Men det gick då i början på 1900-talet fast de inte ägde någonting alls. De var egendomslösa torpare, men hade rätt att fiska i Mälaren och morfar var också möbelsnickare. De odlade på tomten de hyrde och hade några djur i den lilla ladan, som jag har sett. 

Detta betydde förstås att de levde utan vatten inomhus. Det fanns i en pump på gården och att det inte var möjligt att bada eller duscha varje dag. De bodde i ett hus på 60 kvadratmeter med två sovrum när de sista barnen föddes. Och de betalade hyra in natura till godsägaren Ral, som ägde marken och huset och fortfarande gör så. Men så kan det ju inte se ut nu hundra år senare. Ingen människa ska behöva leva på dessa villkor. 

En familj med två barn kan gå helt på bidrag och det lönar sig inte för en förälder att börja arbeta till den ingångslön, som nu gäller. Familjen får inte mer att leva av efter skatt ändå. Jag minns fortfarande att omsen (som den hette då) låg på några procent på 60-talet och var en tillfällig skatt enligt gamle finansministern Gunnar Sträng. Men nu ingår vi i ett ekonomiskt sammanhang där det är omöjligt att ta bort dessa skatter. Och momsen ligger på 25 procent för det mesta. Alla måste försörja den växande kadern av statligt, kommunalt anställda plus inom sjukvården. Ropet på mer pengar är ständigt närvarande inom alla institutioner. Och naturligtvis har detta inte blivit mindre genom en invandring på ett par miljoner nya invånare. 

PS. Jag har inte så mycket som 13 500 i månaden efter skatt i statlig pension, men det går att klara sig på detta. För jag har sett om mitt hus, dvs gett bort det och låtit barnen bygga ett litet till mig på 30 kvm. Det är lagom för en människa. Där finns också alla bekvämligheter som inte fanns när min mamma var liten som elektricitet, vatten både varmt och kallt inomhus. Plus uppvärmning utan ved. DS.

De fem yngsta barnen har klätts upp och satts utomhus för att ta ett foto. Flickorna har hemmasydda klänningar av gardintyg. Min mamma är yngst och född 1924. Så det är ett foto taget på 1920-talet. Ett segt släkte som var vana att ta hand om sig självt. De levde i Kärrbo utanför Västerås. Och barnen fick förstås hjälpa till med allt de kunde. Min mamma hade ett stort ärr på ena benet, där yxan hade träffat när hon skulle hugga ved. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar