söndag 26 mars 2023

De våldsamma upploppen förra året

 Jag har försökt se Uppdrag Gransknings program om Påskupploppen som de kallar det. Det är en konstig titel. Det är snarare ett Koranupplopp eftersom muslimerna inte gillade att deras älskade heliga bok brändes av Paludan. Och att inte det svenska samhället ännu hade rättat in sig i ledet och förbjudit att deras heliga bok fick brännas. 

Jag har som sagt försökt att se programmet, men klarade inte mer än några minuter. Jag står inte ut med allt våld från de svartkläddas sida. Jag har blivit mer och mer känslig för våld. Programmet varnar också för detta våld, men då med tanke på barn. Kan ha med min ålder att göra, men jag ser inte frivilligt bilder eller filmer av våld och med en speakerröst som kommer från någon från Göteborg. Jo jag har fördomar mot Göteborg där de mest vänstervridna bodde redan på 60-70-talet. Jag har aldrig förstått dem. 

Det här programmet har fått mycket kritik och därför försökte jag se det för tidigare under åren har program från Uppdrag Granskning alltid varit något att se fram emot. Men själva anslaget visar hur illa det stod till då förra året i Örebro. Jag har tidigare skrivit om de som blev dömda för upploppet och deras dubbla ansikten. Detta som ingår i kulturen i islam att visa upp ett ansikte för de kristna och sedan ha andra ansikten bakom detta utåt visade. Hani Bilal Madi är ett typexempel där han säger att de kände sig förtryckta av lagen. Jodå men lagar är till för att följas. Han gjorde inte det och fick tre års fängelse nu. Detta tycker han ånyo är orättvist så klart. 

Jag har svårt för att se på våldet som sagt, för det blir ett slags våldsporr när man inte kan göra något åt det. Så har jag känt länge gentemot våldsamma filmer och därför har jag undvikit också dessa, så därför är det dumt att Uppdrag Granskning har med så våldsamma scener i sitt program. Men det går väl inte att undvika. Däremot kan jag titta på program om mord som går på olika TV-kanaler, där man förklarar vad som hände och där den skyldige eller skyldiga till slut får sitt straff. I sådana program spelar de inte upp i detalj det våldsamma som hände när en människa eller fler togs av daga. Det behövs inte för vi kan föreställa oss det ändå. 

Så varför måste SVT ha med vrålande galningar i sitt program? För att visa vad som hände? Nej som sagt det behövs inte. Det som behövs är att förklara och berätta och till slut komma fram till vad vi behöver göra. Men något sådant är inte Uppdrag Gransknings avsikt. Istället så överöses vi med våld därför att det finns så mycket film på detta. Nu är programmet dessutom utdraget i fyra avsnitt. Alldeles för mycket för en vanlig tittare. När jag någon gång låter bli att flytta mig framåt i bilderna får jag in någon som skriker att Allah är stor. Han låter som någon som nyss har varit intagen på mentalsjukhus. 

Människor som omfattar dessa extrema uppfattningar vare sig de är religiösa eller politiska eller en sammanblandning av båda är hjärntvättade. De har badat i en kultur som är människofientlig. Också mot dem själva. Hur fick vi in sådana människor i vårt samhälle? De har alltid funnits förstås också i kristna församlingar. Men de har rättat in sig i ledet och lytt de lagar som samhället hade. Undantaget då Knutby. Där det också förekom hjärntvättning. 

Numera har vi kring 30 procent invandrare som har en förälder kommande utifrån i våra storstäder. Kring 20 procent av invånarna i Sverige är själva födda i ett annat land än Sverige. Den största invandrargruppen muslimer är från Syrien. Muslimer är kring 8 procent av befolkningen i landet enligt statistik, men de är väldigt högljudda. Och "eliten" är livrädd för att svenskarna ska bli rasister. Eller redan är det. Men Uppdrag Granskning späder på den bilden genom att framställa muslimer som galningar. Rakt igenom genom allt våld. Och varför behövdes fyra avsnitt för att inskärpa den bilden? Och ska vi då ge efter för allt detta våld? Jo det är redan gjort för numera får inga koraner eldas upp i Sverige. 

Här skriver Jens Ganman och Mustafa Panshiri i Expressen och undrar vad vi ska göra med dem som inte vill integreras eller de som vet exakt vad som väntas av dem, men som struntar i det. 


1 kommentar:

  1. I år blir det i alla fall inga påskupplopp. Däremot tycks det kunna finnas viss
    upprördhet över att ramadan krockar med de nationella proven, vilket kan
    tänkas påverka prestationsförmågan hos fastande ...

    SvaraRadera