torsdag 30 mars 2023

Somalisk familj försörjs av bidrag

 En somalisk familj, som har nio barn och väntar ett till i maj, försörjer sig på barnbidrag och andra bidrag från kommunen där de bor i Lerum. De fick en snyftartikel i Göteborgs-Posten för att de nu måste flytta från sitt tillfälliga boende och blir hemlösa tror de i sommar. 

Det är inte så märkligt att de försörjs av bidrag. Det är så det ser ut för de nytillkomna i Sverige. När Jamma Abdikadir Jamma, hans fru Asha Mohamed Ali och de nio barnen kom till Sverige i februari 2021 som FN-flyktingar så blev de ordentligt omhändertagna för så ska det gå till. Naturligtvis! Men nu måste de flytta och själva skaffa en bostad åt sig och sina tio barn, vilket verkar helt oöverkomligt för familjen. 

Mina morföräldrar hade också tio barn, men på den tiden fick de ta hand om sig själva. Min mamma var yngst och har berättat att morfar ibland sade till dem att de fick gå och lägga sig och sova för det fanns ingen kvällsmat. När de sov kände de inte att de var hungriga. Det är en evig lycka att vi har lyckats att få ned barnantalet per mamma och att vårt samhälle genom gediget arbete har lyckats att uppnå högre levnadsstandard än på den tiden i början av 1900-talet då mina morföräldrar var torpare utan egendom - de ägde inte torpet - utan försörjde sig på fiske och vad odling på torpets mark kunde ge och morfar var också snickare. 

Från början bodde denna min morfarsfamilj ute på en ö i Mälaren i ett litet torp på 30 kvm. Men de fick så småningom flytta till fastlandet och bebo ett torp med 60 kvm. Där föddes min mamma som tionde och sista barn till denna familj. Mormor dog av astma när min mamma var tio år och morfar hann jag träffa, men han dog under mitt första levnadsår, så jag minns honom inte. Själv är jag uppvuxen i en lägenhet på 60 kvm och vi var aldrig fler än fyra i den lägenheten. Så det gick framåt. 

Nu bor jag på 30 kvm, men det är bara jag och katten så det går bra. Jag har aldrig haft någon längtan efter att bo i ett slott. För mig är naturen en viktig del och jag bor också omgiven av den. Men visst är det tokigt att vi har tagit emot familjer, som uppenbarligen lever kvar vid 1900-talets början. Det är destruktivt och inte bra för dem, eftersom de ofta inte har någon utbildning för att kunna leva på 2000-talet i Sverige. 

Men de äldsta barnen i denna somaliska blivande 10-barnsfamilj är 18 och 19 år och borde kunna arbeta. Min mamma började arbeta efter konfirmationen och utbildning i matlagning, när hon var 15 år och själv jobbade jag efter studentexamen som jag tog som 18-åring. Förutom sommarjobb då. Och för dem gäller det enbart att hitta ett nytt hus att bebo för andra betalar ju allt för dem. Eftersom Asha Mohamed Ali är 43 år så hoppas jag att hon slipper föda fler barn efter det som kommer nu i maj.

Joakim Lamotte tyckte att han ville ha svar på frågan hur de kunde försörja sig med nio barn så han frågade och fick svaret att barnbidragen och kommunen tog hand om dem. 

Så här fint och lantligt bor den somaliska familjen nu i Lerum. Det går säkerligen att hitta ett hus till som de kan bebo. De får ju allt betalt av andra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar