onsdag 27 mars 2019

Ebba Åkerlund, Jean-Claude Arnault och Lena Olin

Jag kan se att i min blogg har tre inlägg fått 906 000 besökare till i dag. Det är det här första där jag omtalade att Ebba Åkerlund var en av dem, som föll offer för terroristen Akilov på Drottninggatan. Det är också detta andra där jag berättade att Jean-Claude Arnault var den som kvinnorna pekade ut för övergrepp på dem. Och så det tredje där Lena Olin berättade om mannen hon flydde ifrån. Det var Örjan Ramberg. Detta är i tur och ordning de tre nyheter som har fått flest besökare. Den tredje om Lena Olin, där jag också nämner Josefin Nilsson, har otaliga människor gått in på nu, fast det är snart fyra år sedan jag skrev. Detta beroende av den dokumentär om Josefin Nilsson som SVT sänder på fredag den 29 mars klockan 20 i TV2. Den finns redan nu på SVT Play. 

Det dessa tre inlägg har gemensamt är att det handlar om kvinnor eller flickor, som har mördats eller våldtagits eller slagits sönder och samman av män. Uppenbarligen är det den situationen vi har i världen och i Sverige i dag som upprör flest människor. Och det är detta som det fortfarande talas alldeles för lite om i klartext. När ska våldet mot kvinnor och flickor upphöra? Och när ska kvinnor sluta se sig själva som offer? Och istället stå upp för sig själva.

Personligen gick jag med i Grupp 8 i början av 70-talet, för jag insåg att halva världen var ond rent strukturellt sett. Kvinnor har insett detta under lång tid. Författaren Moa Martinson, som föddes 1890, sade att det kanske fanns någon enstaka man att umgås med, men kollektivet av män var förfärligt. Det var hennes erfarenhet i arbetarklassens fattigdom. Men numera är vi inte särskilt fattiga i Sverige, men ändå finns dessa mekanismer kvar. Män har behov och män tar vad de vill ha. Med våld om det behövs. Lotta Rudholm överlevde inte en kontakt på facebook. Nytt sätt att över internet trakassera och till sist få möjlighet att döda. 

Ingenting har förändrats i grunden så länge jag har levt fast vi är ett så jämställt land enligt alla undersökningar. I Danmark, Finland och Sverige är det omkring hälften av kvinnorna som har upplevt fysiskt och sexuellt våld enligt en undersökning, som FN gjorde 2017. I Egypten var det 99 procent av kvinnorna som hade utsatts för sexuella trakasserier, enligt samma undersökning.

När ska något hända i världen som gör att kvinnor och män blir jämställda? Det hänger på kvinnorna och inte på männen. Män ändrar sig inte när de inte är tvungna. Det är därför allt bara kan gå vidare och ingenting förändras. Det gäller att gå vid första slaget och vara tillräcklig utvecklad och tycka om sig själv, så att ingen låter sig misshandlas. Lätt att säga svårt att göra. Män tycker att vi ska låsa in oss och inte synas. Annars får vi skylla oss själva. Situationen i Sverige har inte blivit bättre eftersom vi har tagit in massor med män så att männen numera är fler än kvinnorna i befolkningen. Så har det aldrig varit i Sverige tidigare. Dessutom är dessa män uppfostrade i samhällen där kvinnorna är totalt underordnade. 

Tyvärr försöker en del kvinnor bli som män. Det är därför vi inte har något starkt kvinnoparti i Sverige för Gudrun Schyman och Fi har bara varit intresserade av sin egen makt. Och de har också begått brott, precis som män, för att hävda sig. Gudrun Schyman fick lämna vänsterpartiet för att hon hade skattefuskat. Hon har utnyttjat systemet så mycket som möjligt. Victoria Kawesa som var partiledare för Fi misshandlade en man i tunnelbanan. Hon dömdes förra hösten för detta. Och Soraya Post, som sitter för Fi i EU har en dotter som är kriminell och har stulit från gamla människor. Det skulle behövas något annat.

Jag själv var så dum att jag skrev på ett äktenskapsförord den enda gången jag har varit gift. Så han ägde allt. Men jag lämnade den mannen ändå. Han hade säkert trott att jag skulle stanna för jag hade inte ens någonstans att bo, när jag lämnade honom. Innan vi flyttade ihop hade jag en hyreslägenhet i innerstan i Stockholm. Men jag brydde mig inte. Jag ville bara bort från honom. Detta var på 80-talet och jag var ung och kunde ta mig samman och gå vidare. Och jag träffade äntligen min älskling och livskamrat Olle Blomkvist tre år senare. Det handlar om att utvecklas som människa för både män och kvinnor. 

Här kan ni läsa om prinsessan Diana som var ett bra exempel på någon
som inte stod upp för sig själv. 

Här kan ni hitta min bok om Marilyn Monroe. 
En kvinna som också hade svårt att stå upp för sig själv. 

Prinsessan Diana kunde inte stå upp
för sig själv utan sögs in
i det drama som ständigt
pågår kring kungahuset
i Storbritannien.
Faksimil från Google. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar